“Retail“ na kovidové houpačce
Pandemie plány developerů v maloobchodním segmentu zbrzdila, ale neutlumila. A jedním z důvodů je příchod nových značek na tuzemský trh. V loňském roce, kdy maloobchod zásadně ovlivnila omezení spjatá s nemocí covid-19, v českých obchodech přibylo dalších 25 značek, většinou z oblasti módy a módních doplňků. Oproti tomu jich 14 značek museli zdejší zákazníci oželet, když několik dalších významných nájemců ohlásilo redukci ploch nebo rovnou úpadek.
„Vzhledem k podmínkám státní podpory a s tím spojené taktiky a strategie se skutečná kondice řady retailových hráčů, včetně gastra, projeví pravděpodobně již během prvního pololetí,“ konstatuje Markéta Křížová z poradenské společnosti BNP Paribas Real Estate, která nedávno zveřejnila analýzu zaměřenou na aktuální stav maloobchodu v ČR.
Atraktivní je centrum i regiony
I přes pochopitelnou obezřetnost přiměla budoucí očekávaná poptávka spotřebitelů spolu s důvěrou ve stabilitu maloobchodního trhu hned několik developerů pokračovat v ambiciózních plánech větších retailových projektů. Stavební boom pak zaznamenávají zejména retailové parky v okolí menších měst. Nic na tom nemění ani fakt konjunktury e-commerce – ten s loňskými 196 mld. Kč tržeb vzrostl meziročně o 26 %.
Už tradičně je téměř polovina developerských projektů soustředěna v metropoli a jejím okolí. Na jaře v roce 2021 se očekává dokončení hned dvou významných projektů: kancelářského a obchodního projektu Bořislavka Centrum v Praze 6 (10 100 m2) a ryze obchodního projektu Spektrum Čestlice (6 600 m2). Podle plánu probíhá také kompletní rekonstrukce a rozšíření OC Řepy v Praze 6 (14 500 m2), její dokončení je naplánováno na přelom května a června 2021.
Naopak odloženo bylo rozšíření OC Metropole Zličín, přičemž pandemie odsunula i otevření očekávaného konceptu Primark v už dokončeném budově The Flow Bulding na Václavském náměstí – přesné datum zahájení provozu zatím nebylo stanoveno.
Nenasycená Praha
K letos nejvíce očekávaným projektům v oblasti retailu patří zahájení výstavby polyfunkčního komplexu Savarin v centru Prahy se 35 000 m2 pronajímatelných ploch. V první fázi tohoto projektu bude rekonstruován historický palác v ulici Na Příkopě. „Jde o rozsáhlý záměr, Praha však v maloobchodu nedosáhla takové nasycenosti jako Hradec Králové nebo Olomouc. Jisté však je, že Savarin bude muset reagovat na proměnu chování zákazníků i návštěvnost centra,“ konstatuje s poukazem na uzavření některých jednotek na hlavních pražských nákupních třídách Kamila Breen z BNP Paribas Real Estate.
Zatímco v Praze připadá na 1 000 obyvatel aktuálně zhruba 850 m2 obchodních ploch, v Olomouci je to přes 1 500 m2. Přitom v Hradci Králové, kde mimo jiné došlo k propojení OC Atrium a sousedního objektu Tesco, je saturace ještě o něco vyšší. Podle analýzy BNP Paribas Real Estate lze vzhledem k poměrně vysoké saturaci trhu obchodních center a vlivu pandemie očekávat snížení výkonnosti některých OC a růst počtu neobsazených jednotek.
Aktivní regiony
Dynamickým vývojem prochází maloobchodní trh v Brně. Pozastavena byla modernizace Avion shopping parku, odloženo bylo rozšíření Nákupního centra Královo Pole. Naopak během krátké doby bude dokončena rekonstrukce v OC Futurum, jež rozšířilo svou plochu o 3 000 m2.
Dva významné plánované projekty jsou situovány do krajských měst. V části bývalého baťovského areálu ve Zlíně vznikne komplex Fabrika Zlín s 27 400 m2 nákupních ploch. Ve druhé polovině letošního roku souběžně s obchodní částí má být zahájena i výstavba sportovišť a dalších volnočasových aktivit. V Pardubicích, v prostorách bývalého pivovaru, developerská společnost Redstone plánuje zahájit velmi brzy stavbu nákupního centra Galerie Pardubice. V komplexu bude vedle obchodů a služeb rovněž hotel a restaurace. Centrum nabídne 50 000 m2 pronajímatelné plochy.
Čilý je vývoj také ve sféře retailových parků. Už loni byl dokončen Retail Park Choceň (5 010 m2), stejně jako první fáze Retail Parku Ovčáry (6 800 m2). Mezi největší projekty v tomto segmentu patří Aventin Jihlava s klíčovým nájemcem Lidl.
Pokles nájemného, růst výnosů
Nájemné kleslo v Praze nejen v nákupních centrech, ale i na tzv. high streets, v některých případech i dvouciferně. Dopady pandemie se mohou vedle zpoždění výstavby nových kapacit promítnout i do vytížení obchodních center, u nichž může růst míra neobsazenosti. Vlastníci i developeři se tomu snaží zabránit nižším nájemným i flexibilnějšími podmínkami – například smlouvami na kratší dobu nebo širším využíváním tzv. obratového nájemného.
„Nejistota spojená s dalším vývojem retailu se odráží také na růstu výnosů. S rizikem klesá zájem investorů, ač se pokles cen zatím na trhu neprojevil díky chybějícím transakcím. Předpoklad pro tento rok zatím nenaznačuje, že by se tento trend výrazným způsobem změnil,“ uzavírá Markéta Křížová, podle které úroveň výnosů u obchodních center projde v následujících letech výraznou změnou.
SF/pb
Související články
- Retail a čtyři „R“
- OC: tržby vyšší než před pandemií
- Maloobchod v transformaci
- OC Čtyři Dvory v nové podobě
- Praha: přibývá malých „online“ skladů
- Obliba nákupů přes internet nepřetržitě roste
- Obchodní centra na vlně redesignu, revitalizací i výstavby
- „Retail“ čeká zvyšování nájmů
- Retailová futurologie aneb jak budeme nakupovat v roce 2030
- Maloobchod sází na kvalitu i expanzi