21. 11. 2019

Praha: přibývá malých „online“ skladů

Pouhých 90 minut je pro mnoho zákazníků v Praze maximální přijatelná doba dodávky potravin, které si objednali online. U bílé techniky nebo módy je tolerance času dodání vyšší, ale také tady se nároky kupujících zvyšují. Majitelé e-shopů i dopravci jsou proto nuceni zahušťovat síť skladů tak, aby pokryla v určené časové dotaci poptávku ve všech oblastech metropole.

Developeři těmto změnám na trhu, respektive požadavkům stále náročnějších zákazníků, vycházejí vstříc a budují menší městské sklady. V současné době jich je v Praze – podle poradenské společnosti BNP Paribas Real Estate – už 75 000 m² a dalších 40 000 m² je ve výstavbě.

Logistika v centru města

I přes soustavné a všeobecné zvyšování tržeb panuje mezi e-shopy intenzívní konkurenční boj. Týká se prakticky všech segmentů „retailu“, na prvním místě obchodu s potravinami. A rychlost dodávky může být u řady zákazníků rozhodujícím faktorem pro výběr dodavatele nebo online prodejce.

„Rychlost závisí, kromě procesu zpracování a přichystání objednávky skladem, na takzvaném last mile delivery, tedy dodání zboží z distribučního depa příjemci. Prodejci, potažmo pro ně pracující logistické firmy, jsou nuceni maximálně snížit riziko zdržení dodávky sítí menších skladů v širším centru města, čímž zároveň také minimalizují náklady na přepravu a ekologickou zátěž. Lokální distribuční sklady bývají zpravidla zásobovány z centrálních skladů, jejichž umístění se řídí jinými kritérii,“ vysvětluje Dušan Drábek z české pobočky společnosti BNP Paribas Real Estate. Podle něj se „městská logistika“ stává vžitým termínem na trhu a bude nabývat na významu, mj. i v souvislosti s řešením neúnosného dopravního zatížení městských center.

Od Hostivaře do Vestce

Co se Prahy týká, nejvyšší hustota projektů zaměřených na městské sklady je v industriální zóně kolem Průmyslové ulice. Některé projekty procházejí rozdělením na menší jednotky, jiné postupně vznikají nebo teprve vyrostou. Stojí za nimi developeři jako Flow East, Charnwood, Codeco, DRFG nebo ILD. Jen v této oblasti dosahují kapacity stávajících nebo plánovaných logistických hal více než 100 000 m2.

Hostivař přitom není jedinou exponovanou lokalitou pro developery menších skladů, nezřídka s jednotkami od 200 do 500 m2. Podobné sklady už nabízí společnost Amesbury ve svých parcích na Zličíně a v Chrášťanech anebo firma P3 v Horních Počernicích. V Jenči pak společnost ILD umožnila kromě klasického nájmu rovněž odkup malých jednotek do vlastnictví.

Směrem k dálnici D1 působí dva velcí hráči: CPI Group nabízí ve Vestci 5 000 m2 ve čtyřech budovách, zatímco CTP Invest výstavbu parku u Nupak o ploše zhruba 11 700 m2 s pěti samostatnými jednotkami určenými právě pro městskou logistiku teprve připravuje. Nedaleko, mezi Říčany a Čestlicemi, jsou aktivní developerské společnosti Red Stone a Contera, jejichž vybudované areály mohou segment městské logistiky obohatit o bezmála 40 000 m2 skladové plochy.

Nové koncepty

Vedle velkých distribučních center při okraji měst a menších skladů v centrálních lokalitách se na zahraničních trzích objevují další nové koncepty. Jde například o americký model CostCo Wholesale, ve kterém se spojuje obchod a sklad – zákazníci nakupují za nižší ceny přímo ve skladovém areálu. Dalším trendem městské logistiky jsou multifunkční projekty v centrálních lokalitách jako Chapelle International Logistics Hotel v Paříži, v nichž se mísí sklady se službami, školou, datovým centrem apod.

Podobně jako v kancelářském segmentu se i v logistice rozvíjí sdílení prostor – forma tzv. co-warehousingu se zatím pionýrsky rozvíjí v USA. Lze však očekávat, že časem dorazí i k nám.

SF/pb