22. 11. 2018

ČR: e-commerce a logistika prosperují

V tuzemských distribučních areálech už působí společnosti Amazon, Alibaba, Babymarkt, Sky Deutschland, Huaije a řada dalších operátorů obřích e-shopů o přesunu do České republiky uvažuje. Důvodem je výhodná poloha České republiky a blízkost Německa v kombinaci s nižšími mzdami. Právě to – jak vyplývá z analýzy pražské pobočky poradenské společnosti BNP Paribas Real Estate – spolu se silnou domácí poptávkou dělá z Česka prémiovou destinaci pro provozovatele e-shopů.

Další rozmach e-shopů u nás ovšem omezuje hlavně nedostatek pracovní síly i pozemků pro výstavbu distribučních center. Ale i přes uvedené limity je dnes plánováno více než 2 000 000 m2 nových skladových prostor – přes polovinu této plochy bude situováno v Ústeckém, Karlovarském a Plzeňském kraji. Právě tyto regiony nejvíce profitují ze zlepšeného napojení na německou dálniční síť. Výsadní postavení metropole je ale patrné i na tomto poli. „Nejvíce skladových ploch obsazených e-shopy a retailery zůstává v širším okolí Prahy, největší spotřebitelské základně v rámci ČR a zároveň oblasti s nejvyšší koncentrací pracovní síly,“ doplňuje Dušan Drábek z BNP Paribas.

Prostor pro růst

Tržby e-commerce v ČR by podle statistik APEKu (Asociace pro elektronickou komerci) měly letos přesáhnout 130 mld. Kč. A lze očekávat jejich další akceleraci, pro kterou je u nás více než velký prostor. Zatímco v Německu činila v roce 2017 průměrná útrata v e-shopech 1 037 eur za osobu (a rok) a ve Velké Británii dokonce 3 000 eur, tuzemští klienti na internetu učinili za stejné období nákupy za necelých 400 eur.

„E-commerce a retail tvoří až 30 % veškeré poptávky po skladových nemovitostech a tento sektor je tak hlavním tahounem tohoto trhu. Kvůli klesající dostupnosti pracovní síly a stoupajícím nákladům hovoří logistické společnosti i sami operátoři o nezbytné automatizaci, mechanizaci a službách s vyšší přidanou hodnotou,“ doplňuje Lenka Šindelářová z BNP Paribas.

O konjunktuře tuzemských e-shopů svědčí výmluvně například společnost Notino, která z jihomoravského distribučního centra pokrývá poptávku téměř po celé Evropě. V předvánočním období plánuje odbavit 80 000 zásilek denně, do pěti let to ale má být 250 000 zásilek. „Podle mého názoru je stále největší výzvou rychlost doručení. Tuto bariéru v podobě doby doručení se snažíme stále zmenšovat, a to je i jeden z hlavních důvodů, proč uvažujeme o dalších distribučních centrech. Chceme být co nejblíže k našim zákazníkům,“ přibližuje další plány Tomáš Hofer, ředitel logistiky firmy Notino.

Automatice postupuje

Sílící poptávka po nákupech po síti stojí za soustavným nárůstem počtu e-shopů. Podle odhadů by jich mělo být letos přes 40 000, kdy na on-line prodej sází v rámci vícekanálového prodeje i velcí maloobchodníci. Letošní tržby podle druhu prodeje budou známé až na počátku roku 2019. Výmluvné jsou však už údaje z roku 2017. E-commerce měl tehdy na celkových obratech v maloobchodu podíl 10,5  %, zatímco lídr evropského trhu, Velká Británie, v tom samém období vykázala 17% podíl.

S ohledem na vysoký počet hráčů na zdejším trhu se začíná značně diverzifikovat poptávka po typech skladů i lokalitách. Velmi záleží na tom, jaký trh operátor pokrývá: například distribuční společnost Geis, která získala do svého portfolia německý e-shop Babymarkt, umístila tento sklad u severočeského Chomutova.

„Poroste jistě význam multi-user skladů, pro které se vyplatí instalovat nejnovější technologie pro co nejefektivnější využití plochy jako patrové mezaniny či spádové skladování, ale také zkrácení doby vychystávání a maximální snížení chybovosti,“ říká Pavel Křížek ze společnosti Geis. Již dnes jsou podle něj zcela běžné takové technologie jako automatické dopravníky, prstové vychystávací skenery, „pick by voice“ nebo „pick by light“ technologie pro vychystávání, nemluvě o dalších IT technologiích včetně kvalitního skladového softwaru, které jsou základem dobrého fungování logistiky

Logistika inovuje

Potřebu zjednodušit procesy v logistice a co nejvíce operací zautomatizovat potvrzuje rovněž Libor Křížka z HP Tronic, která provozuje značky Datart, Euronics nebo Kasa.cz : „Aktuálně je již k tomu mnoho příležitostí a je možné dosáhnout i zajímavé návratnosti během dvou tří let. Samozřejmě vzhledem k prostorovým nárokům a v neposlední řadě i nárokům na nosnost podlah je nejlepší variantou nejdříve jasná představa o technologii a následně budování skladových prostor.“

Nové technologie a trend automatizace kladou přitom dodatečné požadavky na skladové prostory, které e-shopy využívají a poptávají. „Kromě lokality, která je klíčová a měla by krom dobrého napojení na hlavní zásobované oblasti nabídnout dostatek pracovní síly a možnosti expanze v případě nárůstu objemů, je nutno vzít v potaz řadu technických požadavků. Patří mezi ně například zvýšená nosnost a kvalita podlah důležitá při využití VNA vozíků či vyšší světlá výška skladu,“ uzavírá Dušan Drábek.

SF/pb