23. 1. 2018

Glosář Tomáše Běhounka: kdy bude Praha opravdu SMART?

Moderním trendem v rozvoji měst je být smart. Smart ve spotřebě energie, smart ve sběru odpadu, smart v předávání informací a třeba i ve sféře městské dopravy.

Praha se samozřejmě také snaží být smart a v některých ohledech se jí to i daří. U obřích odpadkových košů na chodnících Na Příkopě to není pro občana úplně na první pohled tak zřejmé, podstatné zlepšení životního komfortu Pražanů však přinesly třeba digitální informační panely na dopravním uzlu MHD na „Štrosu“. Na každé zastávce tam najdete obrazovku, která vás informuje, z jakého rohu náměstí jaká tramvaj a za jak dlouho jede. Panely sice vypadají jak z pravěku, ale zase zřejmě dobře odolají větru, dešti i vandalovi.

Fungování veřejné dopravy ale v poslední době není moc chytré, ke kýženému parametru smart má daleko. Těžko si u Anděla už delší dobu vyrovnáváme s výstupem z metra na druhém konci Smíchova, když od nového roku město udělalo totéž na náměstí Republiky. Příslušný východ je rozbitý a musí se to opravit, zní odůvodnění. To, že to není oprava jednoduchá, svědčí doba uzavírky na tři čtvrtě roku. Jenže k tomu nedávno přibyla oprava Zenklovy ulice v Libni a dopravní spojka z Palmovky do Kobylis je náhle ochromená. A Libeňský most je od pátku uzavřen a cestujícího odmítne suchá hláška „náhradní doprava není zavedena“. K tomu všemu pak musí obíhat celou stanici Budějovická, kde v pátek eskalátory směrem na polikliniku také nefungovaly.

Tak nějak se mi ve všech těch opravách ztrácí ten rozvoj hromadné dopravy a podpora občanů, aby ráno místo do auta nasedli do tramvaje. Jsme sice smart, ale máme to rozbitý …!

Autor je advokátem a partnerem advokátní kanceláře bnt attorneys-at-law .

Tomáš Běhounek

 

Série: Glosář