Zájem o nákupní parky roste
Pandemie v oblasti maloobchodu leccos změnila. Na jedné straně došlo k velmi dynamickému vzestupu e-shoppingu, na druhé pak u nás i jinde ve střední Evropě posílila zájem obchodníků o menší maloobchodní kapacity, jako jsou zejména nákupní parky. Dokazuje to i nová zpráva společnosti Colliers „ExCEEding Borders | Diskontní maloobchodní trhy v zemích CEE-16“.
„Vzhledem k tomu, že dlouhodobé dopady pandemie jsou stále neznámé, zesílil růst významu menších formátů nákupních center a retailových parků. Mnohočetný počet projektů ve výstavbě nebo v pokročilé fázi plánování tento trend potvrzuje,“ říká Kevin Turpinz z Colliers. Podle něj dnes mezinárodní i místní developeři projevují hlavně zájem o obchodní parky.
V tomto segmentu trhu je v regionu střední a východní Evropy aktivních řada developerů, jako jsou Immofinanz, Saller, EDS RP, Trei Real Estate a Fidurock. Apetit developerů, investorů a maloobchodníků po tomto typu aktiv lze podle studie Colliers nadále považovat za silný. Stupeň rozvoje tohoto segmentu trhu se v různých zemích samozřejmě liší, ale obecně segment retailových parků vykazuje velký potenciál pro rozvoj.
Standardních OC je dnes v regionu kolem 1 200, když počet obchodních parků vzrostl na 1 350 projektů, což představuje 9 milionů metrů čtverečních prodejní plochy.
Návštěvnost táhne diskont
Diskontní prodejci, a to jak s potravinami, tak s jiným sortimentem, hrají v maloobchodních parcích často zásadní roli. Menší parky jsou zaměřeny na každodenního zákazníka, který je pravidelně navštěvuje, a proto jsou ve většině takových komplexů hlavními nájemci právě diskontní prodejny s potravinami či jinými produkty. Tento trend platí jak pro parky v hlavních městech, tak pro projekty v menších městech. Je to výsledek měnícího se nákupního chování obyvatel střední a východní Evropy.
V regionu zemí CEE-16 existuje více než 30 potravinářských diskontních řetězců. Rozdíl mezi diskontními obchody s potravinami a supermarkety se však v poslední době stírá. Po prvotním konceptu “tvrdých” slev začaly vybrané diskonty s potravinami přesouvat svou nabídku do tradičních supermarketů. A naopak se některé supermarkety zaměřují na marketing „nízkých cen“ a zavedly i produkty vlastní značky.
Z hlediska počtu diskontních prodejen v zemích CEE-16 je největší řetězcem v regionu Biedronka, vlastněná Portugalcem Jeronimem Martinsem, s více než 3 100 prodejnami v Polsku. Německý Lidl vlastněný skupinou Schwarz je druhý s více než 2000 prodejnami. Třetí příčku drží největší diskontní řetězec s potravinami na Ukrajině, ATB. Kromě Lidlu a Kauflandu jsou v regionu střední a východní Evropy aktivní i další německé řetězce Aldi, které působí v Polsku jako Aldi Nord a v Maďarsku jako Aldi Süd, a také Penny, působící v České republice, Maďarsku a Rumunsku.
Od realitních obchodů k maloobchodu
Společnost Lekvi, jejíž hlavní aktivitou byly donedávna realitních transakce, má ve svých strategických plánech také rozvoj retailových parků v České republice. Vytvořila si za tímto účelem i dceřinou společnost Lekvi Development. Zeptali jsme se Andreje Levina z investičního oddělení Lekvi Group na pozadí těchto záměrů.
Proč jste se rozhodli právě pro tento maloobchodní segment?
Retailové parky aktuálně zažívají v menších městech bez velkých obchodních domů opravdový boom. Bývají snadno dostupné a obsazené prodejnami se zbožím každodenní potřeby, po kterém je mezi zákazníky stálá poptávka. Na jejich oblibě nic nezměnila ani současná mimořádná pandemická opatření. Jsou totiž poměrně odolné proti situacím, jež s sebou nesou omezení pohybu a spotřeby obyvatel. Jednotliví nájemci spolu sdílejí pouze parkoviště, ze kterého vedou samostatné vchody do jednotlivých prodejen. Dá se v nich proto snadno regulovat počet zákazníků a zajišťovat dodržování hygienických opatření.
Máte za sebou s developmentem retail parků už i nějaké praktické zkušenosti?
Ano, v minulých letech jsme vybudovali nové nákupní centrum Zenexto ve Zruči nad Sázavou v původní městské zástavbě. Jedná se o typické retailové centrum s diskontem Pepco a drogerií Teta, stánkem společnosti Tabák Valmont a stále populárnějšími AlzaBoxy. Právě úspěch tohoto projektu nás ujistil v tom, že zvolená cesta je velice perspektivní.
Co aktuálně připravujete?
Plánujeme nastartovat několik projektů na území České republiky a také na Slovensku. Kromě jiných lokalit jsme provedli akvizici pozemku v Karlových Varech, teď jsme ve fázi přípravy dokumentace pro uzemní a stavební povolení. Počítáme s tím, že v našich nových projektech vzniknou komerční jednotky, kde budou mít svoje nové obchody i ty největší mezinárodní řetězce. Věříme, že správnou cestou je budování obchodní infrastruktury všude tam, kde to místní lidé potřebují a nakonec ocení. Rozšíříme tam sortiment zboží a služeb, přitom napomůžeme i vzniku nových pracovních míst.
Petr Bým
Související články
- Obchodní centra mění strategii
- OC: tržby vyšší než před pandemií
- Na český trh vstoupilo 25 nových značek
- „Retail“ v proměnách doby
- Na český trh loni vstoupilo 22 nových značek
- Obliba nákupů přes internet nepřetržitě roste
- E-SHOSPPING = 46 OC
- Obchodní centra: oživení výstavby i zájmu investorů
- Glosář Veroniky Tebichové: nové trendy v „retailu“
- OC Rokycanská: rebranding, rekonstrukce, revitalizace