SPS k novele zákona o EIA
Poslanecké sněmovně byl předložen vládní návrh novely zákona 100/2001 Sb. (EIA zákon) ve znění, které je výsledkem řízení Evropské komise proti České republice pro porušování práva EU. Komise přitom stanovila závazné podmínky pro úpravy příslušné české legislativy s účinností od 1. ledna 2015 , a to pod hrozbou okamžitého zastavení financování projektů z fondů EU. Svaz podnikatelů ve stavebnictví v těchto souvislostech varuje před dopady připravované novely na stavební sektor a výstavbu vůbec.
Pod tímto tlakem byly do novely začleněny některé nové postupy v oblasti správních řízení a v oblasti účasti veřejnosti v procesu projednávání záměrů (především staveb). Tyto podmínky jsou výrazně přísnější než v sousedních zemích (Německo, Rakousko). Podle odborníků tak tato novela bude paralyzovat přípravu a zahajování nových staveb, může způsobit i zastavení některých staveb, případně zamezení jejich předání do užívání. Fatálním důsledkem nové právní úpravy bude podle SPS omezení faktické možnosti čerpání prostředků z fondů EU, další dopady na ekonomiku státu, omezení investic, dopady na zaměstnanost, nárůst byrokracie.
Hlavní změny, které návrh novely přináší:
v oblasti správních řízení
- do režimu posuzování vlivů jsou zahrnuty stavby, jejichž rozsah nedosahuje parametrů „rizikovosti“ záměru. Stanovení rozsahu je v působnosti členských států (neurčuje je Směrnice)
- posuzování vlivů se opakuje vždy s každým dalším stupněm přípravy – územní rozhodnutí – stavební povolení – případná změna stavby před jejím dokončením- kolaudační souhlas
- ruší se možnost spojení řízení o posuzování vlivů s postupy podle stavebního zákona
- ke každému rozhodnutí je vydáváno správní rozhodnutí s možností odvolání a soudního přezkumu.
v oblasti účasti veřejnosti
- veřejnost má možnost zasahovat do všech fází přípravy a realizace záměru
- veřejnost se stává účastníkem správního řízení se všemi právy podávat odvolání a návrhy na soudní přezkum rozhodnutí
- představitelé „veřejnosti“ nemusí prokazovat místní příslušnost, tedy dotčení konkrétních občanů konkrétním záměrem
- svou účast veřejnost dokládá podpisovými listinami 200 občanů, jejichž podpisy nemusí ověřeny – skutečný zájem občanů je tedy neprůkazný
- veřejnost může předkládat návrhy a požadavky v podstatě jakékoliv, a to i opakovaně ve stejné věci, není požadavek na jejich obornou úroveň
- za zvyšování souvisejících nákladů veřejnost nenese žádnou odpovědnost
- po vyčerpání správních postupů může veřejnost podávat návrhy soudních žalob; podání těchto žalob má odkladný účinek, do doby končeného rozhodnutí soudu nelze v přípravě (realizaci) stavby pokračovat. Nelze v této souvislosti odhlédnout od nepřiměřeně dlouhých lhůt pro rozhodování soudů.
Těmito úpravami zákona se otevírá další, širší prostor pro různá obstrukční jednání a pro prosazování zájmů různých lobbystických skupin. Vláda přitom přislíbila, že v průběhu roku 2015 (s účinností od 1.1.2016) předloží návrh nového zákona, který bude opět jednotlivé postupy povolovacího řízení zjednodušovat. S přihlédnutím k současnému stavu vynucené právní úpravy chce SP vyjádřit k tomuto sdělení vážné pochybnosti.
Foto: – patry-
Související články
- Stavební právo: potřebná regulace nebo kladivo na stavebníky?
- Mediace – efektivní způsob řešení sporů (II)
- Co přináší nový zákon o zadávání veřejných zakázek?
- Stavebnictví: marné volání!
- Praha + výstavba = nekonečný truchlivý příběh
- Glosář Tomáše Běhounka: zastavme permanentní legislativní inovace!
- Vady projektové dokumentace a odpovědnost projektanta (II)
- Poslanecká sněmovna schválila „odkladnou“ novelu EIA
- Lze SVJ založit pro více domů?
- Stavebnictví včetně bytové výstavby hlásí oživení