Rezidence v médiích: největší pozornost poutala Prague Marina
Mediální hitparáda developerských společností a samotných developerů neskončila nijak překvapivě. Na předních místech se umístily firmy Orco, Skanska a Ekospol, v druhém případě zase bodovali pánové Korec, Soural a Kunovský, přitom se ovšem do značné míry oba žebříčky překrývaly. Co se týká publicity konkrétních rezidenčních projektů, tady je situace zcela odlišná, ovšem leckoho zájem médií příliš netěšil. A platí to nejvíce pro šampiona rezidenční hitparády: projekt Prague Marina.
Na prvním místě žebříčku publicity se s až zarážející suverenitou umístil projekt Prague Marina (364 příspěvků ve sledovaném období leden – červenec). Mateřská společnost Lighthouse Group i zhotovitel čili Metrostav z této mediální obliby ovšem nadšeni být nemohli. Z holešovické novostavby totiž museli být 30. dubna na pokyn statika evakuováni nájemníci, a to poté, co budova začala praskat ve zdech. „Luxusní byty“ a příchuť katastrofy vytvořily třeskutou mediální kombinaci, což odrážely i titulky příspěvků: Blesk: Luxusní byty jim padají na hlavu; Aha!: Dům praská, kroutí se! ; Pražský deník: Skandál! Novostavba padala lidem na hlavu.
Nechyběla ani očitá svědectví o pohybech zdí pozorovaných z gauče, jež se podle svědka pohnuly o metr tam a zpět. Metrostav vzápětí zajistil ohnuté podpěrné sloupy provizorní konstrukcí, nicméně nezabránil tomu, aby se podezřelé praskání a evakuace neopakovaly 12. května znovu, opět s patřičnou mediální pozorností. Iniciativu ale už v tomto druhém případě převzala policie, která má podezření na spáchání trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti, a vedle ní také společenství vlastníků, které na události reagovalo žalobou na poškození majetku. Škody na reputaci a koneckonců i na penězích se zdály nedozírnými, faktem je, že postupně celá kauza upadala do zapomnění – jako ostatně všechny.
Sladké i hořké
Také žižkovský Central Park (109) by dozajista na přibližně každou „svou“ druhou zprávu rád rezignoval. „Deset vysokých domů ze skla a kovu“, jak komplex lakonicky popsal týdeník Respekt (4. 6. 2012), má hodně publicity, a to obou typů. Na jedné straně poutá pozornost marketingovými akcemi (např. módní přehlídky), na druhé je zmiňován v souvislosti s občanskými protesty proti zástavbě nedalekého zeleného areálu Parukářka. Rezidence Eliška (32) vděčila za svou publicitu své charakteristice „nejvyššího“ bytového domu v Česku. O výstavbě budovy o 25 poschodích a výšce sahající k 90 metrům informovala média v návaznosti na ČTK v půli března a zmiňovala ji i v dubnu, obvykle jako doplňující informaci k výstavbě brněnského mrakodrapu AZ Tower. Barevné Letňany (19) se prezentovaly v dobrém světle, a sice jako „jeden z nejúspěšnějších rezidenčních projektů posledních let“ (iHNed.cz 10. 4. 2012). Trigema, developer projektu, oznámila, že byty jsou vyprodané a přispěchala s navazujícím projektem.
Zelené město jako náplast
O Rezidenčním parku Baarova (18) v pražské Michli byla v médiích řeč především v dubnu a květnu, a to v souvislosti s jeho kolaudací a Dnem otevřených dveří. Bytový žolík Passerinvestu přitom nabízí celkem 139 bytů. Lighthouse Group si chce reputaci poškozenou holešovickou novostavbou nejspíš spravit projektem Zelené město (14) na pražském Jarově. Projekt, který nabídne až 700 bytů, je nicméně zatím v rané fázi, média tak alespoň mohla seznámit veřejnost s jeho akcionáři, jimiž jsou německá Deutsche bank a developeři Global Trade Centre a Scorpio Real Estate. To Čakovický park (12) je již podstatně dál. Jeho developer M+K Development oznámil „druhou fázi“ prodeje bytů v domech Lilie“ a Mateřídouška. Mediální pozornost, „vážící“ více než 10 příspěvků ve sledovaném období, si vysloužily ještě projekty společnost MEI v Úvalech a alfarezidence developerské divize Metrostavu.
Diskusní setkání časopisu Stavební fórum Fondy kvalifikovaných investorů – nové příležitosti? se koná ve středu 10.10.2012 od 11:00 do 13:00 hodin v hotelu Yasmin, Politických vězňů 913/12, Praha 1. (registrace účastníků 10:30–11:00 hod.). Více informaci na http://www.stavebni-forum.cz/…-10–10–2012/
Autor je pracovníkem společnosti Newton Media, zabývající se analýzou a monitoringem tisku, rozhlasu, televize, internetu a agenturního zpravodajství. Zástupce společnosti vystoupí 18. října na konferenci REM, kde se ve svém příspěvku bude zabývat monitoringem a analýzou obsahu sociálních sítí.
Související články
- Mediální developerská hitparáda – vítězem je ORCO
- Jaroslav Vondřička, V Invest CZ: Opíráme se o diverzifikaci našich produktů
- Británie: hypoteční boom, růst cen, pokles úroku
- Nové bydlení: chybí služby i obchody
- Mediální TOP-TEN projektů: na první příčce Ekocity Hostivař
- Pražský rezidenční trh: 7000 – 7 %
- Rezidenční Brno loni trhalo rekordy
- Bydlení: realita a sny
- Rekonstrukce zvyšují cenu bytů o 10 – 15 %
- Tibor Mikóczi, SATPO: nabídka bytů nejvyšší kvality není příliš široká