19. 3. 2014

Praha – matka luxusních značek

Praha jako jedna z nejpopulárnějších turistických destinací světa je současně – a logicky – také nejrozvinutějším maloobchodním trhem celé střední Evropy. Ve srovnání s ostatními městy regionu Praha nabízí nejvíce luxusních značek a navíc takřka výhradně na svých „high street“.
„V ostatních zemích regionu vstupuje většina obchodníků na trh prostřednictvím nákupních center a teprve potom otvírají své první obchody na místních nákupních třídách. Výsledkem pak je, že tyto obchodní třídy svou nabídkou zaostávají za nákupními centry. Jedinou výjimkou kromě Prahy je Budapešť,“ říká Beatrice Mouton, vedoucí maloobchodního oddělení JLL pro střední Evropu.

Příčin přitažlivosti české metropole pro prodejce luxusního zboží je více. Především je to kupní síla místní populace, Praha dosahuje jednu z nejvyšších hodnot HDP na jednoho obyvatele v rámci celé Evropy. Tento obchodní potenciál ještě rozšiřují miliony turistů, které Praha láká svými historickými památkami. V tomto ohledu hraje roli i výhodná poloha a v některých směrech unikátní dopravní možnosti. Tak například má Praha jako jediná v oblasti přímé letecké spojení se Soulem a pro Korejce je tedy jakousi vstupní brána do celého regionu.

Z těchto i dalších důvodů se Praha umístila jako deváté nejatraktivnější město pro mezinárodní maloobchodní značky v Evropě. V žebříčku přitom předstihla i taková města jako Vídeň, Berlín, Hamburk či Amsterodam. Její atraktivitu v tomto směru ostatně potvrzuje i pokračující expanze prestižních značek na český trh, v poslední době jsou to třeba Tommy Hilfiger, Tod’s, Harmont & Blaine, Pal Zileri, Tombolini, Zenith, Bell&Ross, Michael Kors, Jimmy Choo, Tiffany & Co. či Minelli.

id22976-03.jpg

Sylvie Samadi, vedoucí oddělení maloobchodních nemovitostí JLL, k tomu podotýká: „Ve srovnání s nejvyspělejšími maloobchodními trhy Evropy, jako jsou Londýn, Paříž či Milán, patří Praha mezi takzvané rozvíjející se trhy. Pro maloobchodníky, kteří jsou již dobře etablováni na vyspělých trzích a hledají další možnosti expanze, představuje Praha lákavou příležitost. Nachází se v blízkosti jejich hlavních trhů a představuje tak atraktivní a zároveň bezpečnou volbu.”

Středoevropská hvězda monobrandů

„Pozice Prahy v rámci luxusního segmentu je v regionu střední Evropy zcela jedinečná. Sedmnáct z dvaceti luxusních značek, které mají nejpočetnější zastoupení na evropských obchodních třídách, má v Praze vlastní obchod, takzvaný monobrand. Zbývají už jen tři luxusní značky, které v Praze ještě svůj vlastní obchod neotevřely, a to jsou Chanel, Giorgio Armani a Bally,“ říká Blanka Vačkova, analytička oddělení průzkumu trhu JLL. Neznamená to, že tito „absentéři“ nejsou na českém trhu přítomni vůbec – kosmetiku Chanel nabízí každá lepší parfumérie (a třeba v Pařížské ulici v luxusním hodinářství Carollinum je k mání i časoměrná produkce této značky), stejně tak jako značku Armani, která je k samozřejmě k vidění v leckterých módních buticích.

Lze počítat s tím, že zejména v této době, kdy se svět už víceméně zcela vzpamatoval z globální recese, se pražský katalog spotřebitelského přepychu bude postupně kompletovat. Tím spíše, že už dnes je důvěra obchodníků v prodejní potenciál české metropole evidentní: z pěti desítek značkových prodejen luxusního zboží v Pařížské ulici většinu představují přímé zastoupení a jen v 37 % případů jde o franšízu. Ve Varšavě a Budapešti je tento poměr obrácený a třeba v maďarské metropoli franšízy naprosto převládají.

Lukrativní Číňané

Podle serveru TripAdvisor, který vyhodnocuje přitažlivost turistických lokalit po celém světě, se Praha za rok 2013 umístila jako 9. nejoblíbenější destinace na světě. Od roku 2012 si tak svou pozici vylepšila o sedm míst. Mezi léty 2000 a 2013 se počet zahraničních turistů přijíždějících do Prahy za zábavou i služebně zdvojnásobil , a to až na loňských 4,75 milionů. Tomuto nárůstu napomohl i vstup České republiky do Evropské unie v 2004, kdy počet zahraničních návštěvníků Prahy stoupl o 28 %.

„Pro trh s luxusním zbožím v Praze jsou v současnosti nejdůležitější hnací silou ruští a čínští turisté. Především Čína, která nebyla zasažena globální finanční krizí, představuje celosvětově nejrychleji rostoucí trh pro luxusní zboží,“ dodává Blanka Vačkova. A nákupní apetit Číňanů je patrný i v Praze. Podle obchodníků jsou jejich útraty značné, zajímá je hlavně skutečný luxus, zatímco Rusové tendují spíše k zboží střední třídy a milují slevy – což je marketingových nástroj typický spíše právě pro sice solidní, ale nikoli výjimečnou kvalitu.

id22976-02.jpg

High street mikroskopem

Systém pražských high street – Václavské náměstí, Příkopy a Pařížská ulice – představuje poměrně složitou, v detailním pohledu nijak zvláště homogenní strukturu. Vidět je to především na úrovni nájmů – statistiky sice pro tyto lokality uvádějí 180 eur na metr čtvereční a měsíc, ale to je ta nejvyšší úroveň, která může v závislosti na různých faktorech být i poměrně výrazně nižší. Záleží na velikosti pronajímané jednotky, pochopitelně také aktuální situaci na trhu (ten je ovšem standardně co do nabídky deficitní, fyzické limity jsou nepřekročitelné, proto se také postupně obsazují i „vedlejší“ ulice jako třeba Havířská, Široká, 28. října apod.), ale hlavně na konkrétním místě.

Mekkou pražského spotřebitelského přepychu je Pařížská ulice. Luxusní značky tady tvoří 90 % nabídky, zcela převládají oděvy, obuv a módní doplňky (66 %), kterým sekundují hodinky a šperky (24 %). Právě tady nájemné dosahuje své horní úvrati, když kulminuje na rozhraní se Staroměstským náměstím a naopak směrem k Vltavě klesá. Z hlediska skladby nájemců je pro tuto lokalitu typické, že postupně mizí služby, například banky a zejména gastronomický servis. „Restaurace se svými maržemi prostě na zdejší nájmy nestačí,“ vysvětluje Blanka Vačková. Na půlkilometrových Příkopech se dnes zboží prodává v 60 obchodech, ale převládají mezi nimi módní řetězce a značky vyšší střední třídy. Atraktivita a hlavně nájmy klesají přímo se zvyšující se vzdáleností od Václavského náměstí. Ale i v jednom místě jsou nájmy diferencované – platí to hlavně pro pasáže (Myslbek, Broadway atd.), kde nájemné jednotek vzdálenějších od vstupu může klesnout i na 30 eur za „čtverec“ a měsíc. Ještě větší spektrum nájemného nabízí Václavské náměstí – to je doména velkoformátových prodejen (Van Graf, Marks & Spencer apod.], ale také služeb všeho druhu, které sem přitahují davy turistů. Nájemné je tady i díky „velikostním“ slevám nižší, přičemž v tomto ohledu takřka zásadní předěl představuje linie ulic Jindřišské a Vodičkovy, která náměstí dělí napůl: na obchodně atraktivní pěší zónu v dolní části a zjevně méně přitažlivou horní část zatíženou dopravním ruchem.

Top dvacítka luxusních značek, které jsou nejpočetněji zastoupeny na evropských obchodních třídách

id22976-05.jpg

Města s nejvyšším počtem zastoupení mezinárodních maloobchodních značek v Evropě

id22976-04.jpg

Foto: Václav Pastucha