OC: návštěvníky lákají i sauna a královská koruna
Sázka na silného prodejce potravin či celkově atraktivnější skladba nájemců, volnočasové aktivity nebo zajímavé akce pro širokou veřejnost. I to jsou podle poradenské společnosti DTZ způsoby, jak tuzemská obchodní centra lákají návštěvníky. Statistiky dokazují, že návštěvnost OC se v poslední době podařilo stabilizovat a v mnoha případech došlo k meziročnímu růstu. I když se stále rozevírají nůžky mezi centry úspěšnými a těmi méně atraktivními, aktuálně na domácím trhu nejsou projekty, jež by se potýkaly s nějakým fatálním propadem zájmu zákazníků. Což je v době, kdy u nás reálně klesá kupní síla a kupující se řídí převážně slevami, povzbudivá zpráva.
„Management domácích obchodních center zareagoval včas a řada z nich prošla nebo prochází za nemalých investic proměnou. Vidíme oživení skladby nájemců, tlak na kvalitu sortimentu, oslovování nových cílových skupin i kvalitní práci s loajalitou těch stávajících,“ komentuje Stanislava Trubačová z poradenské společnosti DTZ současnou politiku velkých „retailerů“.
Letadla a regionální firmy
Jako pozitivní příklad navýšení počtu návštěvníků může sloužit pražské nákupní centrum Galerie Butovice. Sázka na rozšíření tzv. food courtu a volnočasové aktivity je vyjádřena zhruba 7% meziročním nárůstem návštěvnosti. Jiným směrem se zase vydalo OC Šestka v Praze-Ruzyni: při akvizici nových návštěvníků se koncentruje zejména na pravidelné rodinné víkendové akce nebo atrakce typu výstavy replik korunovačních klenotů. „Vzhledem ke kvalitnímu mixu nájemců a dalším službám se nám pak tito návštěvníci vrací i později mimo konání takových akcí. Důležité je získat je pro první návštěvu,“ doplňuje Jana Podoubská z OC Šestka. Příkladem obchodního centra, kterému se díky zajímavé skladbě nájemců a vhodně cílenému marketingu také podařilo výrazně zlepšit svou pozici na trhu a zvyšovat počet návštěvníků, je Novodvorská Plaza či brněnské Královo Pole. V tomto případě OC vsadilo na širokou nabídku ve vybraných segmentech zboží a také zastoupení lokálních značek, které centrum odlišují od ostatních v regionu.
Obchodníci bojují o přízeň svého publika inovacemi nabídky, marketingem i prodejními pobídkami. „Rozsah změn, které provázejí tuzemský maloobchod, je nejen v souladu s ekonomickou situací v zemi, ale rovněž reakcí na neutuchající aktivitu e-shopů. Není divu, platí totiž, že v boji o zákazníka vyhrává ten, kdo změnu vycítí ještě dříve, než nastane,“ vysvětluje Stanislava Trubačová.
OC nejen pro nákupy
Podle analýz DTZ bude také nadále docházet k výměně na úrovni klíčových nájemců. Po hypermarketech jejich úlohu přebírají módní značky jako H&M, C&A, Zara, New Yorker a další. A zároveň je patrná snaha o nápadité a originální gastro-koncepty, podpořené dalšími nabídkami možností, jak trávit volný čas. Na mix obou těchto nástrojů vsadilo například už zmíněné OC Galerie Butovice – dnes tady nabízí indoorové minigolfové hřiště, bowling, laser-game, saunu, fitness a pro děti dětské zábavní centrum, které doplňuje rozšířená a pro děti zážitkově laděná prodejna hraček. „V tomto centru aktuálně zasvětili gastronomii a volnočasovým aktivitám zhruba třetinu všech prostor. Toto rozhodnutí se vyplácí – podařilo se oslovit a udržet velké množství nových návštěvníků, kteří za jídlem nebo třeba fitness či saunou jezdili na jiná místa. Z jejich přízně samozřejmě profitují všichni nájemci,“ doplňuje Kateřina Skochová z DTZ.
Nabídka OC dnes zjevně nemůže spoléhat jen na prostý obchod. Nákupních kapacit přibývá a z hlediska rozložení klientely už v Česku není žádná „zelená louka“ – ve všech lokalitách už OC i další větší obchodní formáty narážejí na silnou konkurenci. Tuzemský maloobchod ostatně stran nákupních center nijak zvláště nezaostává. Průměrná rozloha jejich ploch v EU činí 262 metrů čtverečních na 1 000 obyvatel, průměr ve střední Evropě dosahuje 209 metrů a Česká republika dosahuje právě tohoto regionálního průměru. Velkých nákupních středisek přitom bude nadále přibývat. Letos to budou například nové obchodní centrum Kladno a pražský projekt Quadrio.
Související články
- Maloobchod: stabilizace i expanze
- Come-back sídlištních „obchoďáků“
- Obchod musí počítat s novými trendy
- Obchod: malé jednotky mají špatné časy
- Investoři věří evropským spotřebitelům
- Retail: kde hledat bonitní klientelu?
- Glosář Veroniky Tebichové: nové trendy v „retailu“
- Maloobchod: development i investoři ožívají
- OC: tržby vyšší než před pandemií
- CEE – oblíbený cíl obchodních značek