24. 9. 2018

Obchodní centra sází na segment „food & beverages“

Nejen plné nákupní tašky, ale i celkový zážitek rozhodují o opakovaných návštěvách zákazníků v obchodních centrech a galeriích. A bude to stále častější praxe. Do celkového dojmu návštěvníků zapadá také pestrá, kvalitní a hlavně široká nabídka restaurací, kaváren a bister. Podle zahraničních studií podíl segmentu „food & beverages“ v obchodních centrech nadále stoupá, někde i ke čtvrtině celkové pronajímatelné plochy. Tento trend je patrný rovněž u nás.

Podle mezinárodní poradenské společnosti BNP Paribas Real Estate ČR remodeling „food courtů“ probíhá nebo se připravuje minimálně v deseti obchodních centrech, včetně Olympie Teplice, OC Letňany, Metropole Zličín, Arkády Pankrác nebo brněnského Králova Pole.

Z dostupných údajů přitom vyplývá, že aktuálně se podíl food & beverage v tuzemských centrech pohybuje do 10 %. Jsou však i centra s více než 15% zastoupením restaurací, kaváren a dalších formátů občerstvení. Ze statistik se vymyká obchodní centrum Quadrio, kde podíl stravování dosahuje až 40 %. Díky otevření restaurace Vapiano si významně polepšil také pražský Myslbek, kde jsou kavárny a restaurace na 18,5 % plochy. Minimálně 18 % pronajímatelného prostoru pro kavárny a restaurace vyčlenil rovněž chystaný projekt Savarin v centru Prahy od developerské společnosti Crestyl. Nákupní centrum Palladium rovněž v centru Prahy má aktuálně 15% podíl food & beverage.

Kvalitnější jídlo = vyšší tržby

„Dokládá to, že v centru města v nákupních centrech a galeriích je již nyní vyšší podíl stravovacích zařízení. Platí ale, že bez kvalitního a funkční nabídky restaurací či bister se do budoucna neobejde téměř žádné obchodní centrum,“ říká Lenka Šindelářová z BNP Paribas Real Estate APM ČR.

Developery a investory motivují k rozšiřování nabídky stravování průzkumy mezi návštěvníky. Minimálně ve velkých městech v západní Evropě je prokázáno, že kvalitní nabídka občerstvení zvyšuje tržby a prodlužuje dobu pobytu zákazníků v takovém obchodním centru.

Citlivost zákazníků na kvalitní stravu dokládají také další studie – 40 % veřejnosti si totiž obchodní centrum vybírá právě na základě velikosti a skladby nabídky ve food courtu. Nedávný průzkum mezinárodní developerské společnosti ECE pak ukázal na to, že rozmanitost výběru a kvalita nabídky je klíčová až pro více než tři čtvrtiny návštěvníků obchodních center v západní Evropě.

Fakt, že zákazníkům jde také o kulturní a designové prostředí, potvrzuje, že i v případě obchodních center se stále častěji hovoří o „slow food“. Klidné, inspirativní prostředí, kde si lze vychutnat dobré jídlo a pití, musí jít ruku v ruce s atraktivní skladbou nabídky. Do toho zapadají komornější posezení, včetně venkovních teras, stejně jako pop-upové koncepty, kdy pokrmy vznikají přímo před strávníky. Například Trinity Kitchen v britském Leedsu kombinuje stálou nabídku s pravidelně se obměňující nabídkou pop-up bister se „street foodem“ a rotací různých „food trucků“. Nabízí tak zákazníkům autentický zážitek a změnu, za kterou se vyplatí vyrazit.

Citovaná studie ECE potvrzuje trend stravovacích kapacit v obchodních centrech na konkrétních číslech. V posledních několika málo letech se jejich průměrná plocha v obchodních centrech v Evropě zdvojnásobila. A obrat operátorů F&B alespoň v centrech ECE mezi roky 2010 až 2015 vzrostl o neuvěřitelných 54 %.

Dobré jídlo = zdravé jídlo

V poslední době je rovněž patrná konjunktura zájmu o zdravé, vegetariánské nebo rovnou veganské jídlo. Zákazníci sledují původ potravin i šetrný přístup přípravy. Zkušenost developerů ukazuje, že ryze lokální koncepty a operátoři si co do obchodního úspěchu nezadají s mezinárodní kuchyní a nadnárodními řetězci.

„Zážitek je společným jmenovatelem všech změn, kterými procházejí starší obchodní centra v Evropě, a který stojí za projekty nových. Jídlo v jakékoliv kvalitní podobě láká a stává se akcelerátorem zájmu zákazníků i prostředkem k často skokovému zvýšení návštěvnosti i tržeb,“ doplňuje Lenka Šindelářová. Zároveň ale dodává, že zvětšení nabídky nemusí být univerzálním návodem pro všechny obchodní centra: „Vždy je třeba brát v potaz lokalitu, umístění, dostupnost a cílovou skupinu. Centra na okrajích měst budou mít větší úspěch s prodejnami čerstvých či trvanlivých potravin, zatímco centra ve středu měst mohou mít vyšší podíl kaváren, restaurací nebo bister.“

Významným trendem současnosti v západní Evropě a USA jsou tzv. potravinové haly, tedy sdružení více prodejen širokého spektra potravin ve spojení s bistry a kavárnami nabízejícími často místní, ale i mezinárodní speciality. V případě promyšleného nastavení se takové „food halls“ mohou stát klíčovým nájemcem a stimulem návštěvy pro nové zákazníky. Mezi nejznámější a nejrozšířenější koncepty patří Eataly v řadě světových metropolí nebo Östermalm Food Hall ve Stockholmu.

SF/pb