12. 5. 2011

Nové byty: při koupi rozhodují cena a počet pokojů

Nejdůležitějšími kritérii při rozhodování o koupi bytu jsou pro českou populaci cena a počet pokojů. Velkou váhu kladou zájemci o byt také na dopravní dostupnost lokality, dostatek zeleně v okolí a dobrou pověst developera. Každý pátý klient kupuje byt na základě doporučení a každý desátý byt je koupen za účelem investice. Tato a další zjištění vyplývají z unikátního průzkumu, který dlouhodobě provádí developerská společnost Ekospol.

Zatímco cena a vnitřní dispozice jako nákupní argumenty vedou, standard vybavení naopak zajímá jen málokoho. Z výsledků průzkumu jasně vyplývá, že nejdůležitější při rozhodování o koupi bytu je pro klienty konečná cena a počet pokojů. Na stupnici od 0 do 5, kde 5 značí nejvyšší důležitost a 0 nejnižší, získalo kritérium „cena“ průměrnou hodnotu 4,39 a kritérium „počet pokojů“ 4,14.

Luxus netáhne

id19295-02 Vysokého hodnocení dosáhla také kritéria „dopravní dostupnost“ (3,97), „zeleň v okolí“ (3,89) a „pověst developera“ (3,87). Naopak nejmenší váhu přikládají klienti úrovni standardního vybavení (3,09) a trochu překvapivě také občanské vybavenosti bezprostředního okolí (3,13). „Nízká důležitost úrovně standardního vybavení dokazuje, že dnešní klienti jsou vzdělanější než v době realitního boomu. Nejsou ochotni akceptovat, aby developer ospravedlňoval o stovky tisíc vyšší cenu rádoby luxusním vybavením interiéru,“ komentuje tuto část výzkumu E. Korec, generální ředitel Ekospolu.

Přednost mají „známé“ lokality

id19295-03 Tři pětiny klientů, téměř přesně 60 %, podle průzkumu Ekospolu kupuje byt v lokalitě, kterou podle svých slov „dobře znají“ – tedy v ní buď bydlí, dříve bydleli nebo se v ní často nacházejí. Na otázku, zdali na developera klienti dostali doporučení, pak odpovědělo 22 % respondentů kladně. Každý pátý tedy kupuje byt díky dobré referenci spokojených klientů.

Z dalších výsledků například vyplývá, že 76 % klientů kupuje byt pro vlastní bydlení, 14 % pro své děti a celých 10 % na investici za účelem pronájmu.

Velkého průzkumu mezi klienty společnosti Ekospol se zatím zúčastnilo celkem 465 respondentů, kteří u ní zakoupili nový byt v období od 1.1.2010 do 31.3.2011. Jak je u společnosti Ekospol pravidlem, ani u tohoto průzkumu nevyužila služeb žádných externích marketingových agentur nebo agentur pro průzkum trhu.

Podle Evžena Korce je totiž kvalita a především ověřitelnost výstupů z agentur diskutabilní. „Když už tu klienty jednou máme, můžeme se jich přeci zeptat sami,“ říká Evžen Korec a pokračuje: „Každý klient, který u nás zakoupí nový byt, vyplní současně s podpisem smlouvy také jednoduchý dotazník. Díky tomu dosáhneme naprosto přesného zacílení a návratnost vyplněných dotazníků je v podstatě stoprocentní.“

Diskusní setkání časopisu Stavební fórum nazvané „Stavíme levně! Stavíme špatně?“ se koná ve středu 25.5.2011 od 11:30 do 13:30 hodin v hotelu Adria, Václavské náměstí 26, Praha 1 (registrace účastníků 11:00–11:30 hod.). Na diskusi s účastníky se těší Petr Bým (Stavební fórum), Evžen Korec (EKOSPOL), Hanuš Němeček (RE/MAX Czech Republic), Marcel Soural (Trigema), Michal Šourek (MS architekti) a zástupci dalších developerů, investorů a bank.

Program:

  • Ušetříme na nákladech (pozemek, stavební práce, materiál, finance)
  • Ušetříme na organizaci
  • Architektura – zbytečný luxus?
  • Jak poznat falešný luxus?
  • Jsou levné byty kvalitní?

Více informací o programu a on-line registrační formulář naleznete na webu diskusí.