Unijní dotace do dopravy problémy s EIA neohrozí
Kvůli problémům s uznáváním posudků na dopad staveb na životní prostředí (proces EIA) nebude nutné přesouvat evropské dotace z dopravního stavitelství do jiných oborů. Ministerstvo dopravy má podle ministra Ťoka pro tyto peníze jiné smysluplné využití. Podle něj ministerstva životního prostředí a dopravy stále vyjednávají s Evropskou komisí o uznání výjimek pro problémové stavby.
Problémy s posudky na životní prostředí, které EU nechce uznávat, má v Česku 98 dopravních staveb za zhruba 130 miliard korun. Jde o staré posudky vzniklé podle zákona z roku 1992, tedy před vstupem Česka do EU. Peníze z takzvaného Operačního programu doprava II. je naopak možné využít na opravy dálnic, například pro rekonstrukci dálnice D1, modernizaci železnic a i v silniční infrastruktuře na projekty, které problémy s uznáním EIA nemají. „Přestože vyjednávání s Evropskou komisí o uznání problematických posudků se nevyvíjí dobře a ministerstvo se připravuje na situaci, kdy bude muset proces opakovat, velká zpoždění kvůli tomu nemusí stavby nakonec nabrat,“ uvedl Ťok. Zjednodušené procesy EIA by mohly v ideální variantě trvat šest měsíců, uvedl ministr s tím, že jde o odhad ministerstva životního prostředí.
Z významných staveb, které mají být letos zahájeny, zmínil ministr mimo jiné stavbu dálnice D3 Ševětín – Borek, nebo D7 Postoloprty – Bítozeves. Na železnici půjde o modernizaci tratí Český Těšín – Dětmarovice, Bludov – Jeseník nebo Beroun – Králův Dvůr.
Související články
- Vláda projedná novelu řešící problémy s EIA
- Prezident kritizuje „bruselskou“ verzi EIA
- Kompromis o EIA 64 dopravních staveb?
- Hrozí zdržení výstavby řady dopravních staveb
- Novela EIA zpomalí výstavbu
- D49 jako pilot nové EIA
- MPO hodlá podpořit bytovou výstavbu
- Oprava Libeňského mostu začne v dubnu 2016
- Začíná platit novela zákona EIA
- Stavaři odmítají chystané změny v procesu EIA