2. 8. 2018

Stavaři začínají v horku pracovat dříve, někdy zkracují směny

Pracovníci ve stavebních firmách začínají v těchto horkých dnech pracovat v brzkých ranních hodinách a směnu končí dříve. V extrémních případech firmy směny zkracují. Některé činnosti, jako například klempířské, natěračské nebo svářečské, nejdou dělat vůbec. Speciální příplatky firmy zaměstnancům nevyplácejí. Vyplývá to z odpovědí zástupců stavebních společností, které ČTK oslovila.

„Současné počasí do jisté míry ovlivňuje náš harmonogram. Jednak proto, že přirozená produktivita člověka je v horkém počasí nižší než za příznivějších klimatických podmínek, a pak také proto, že je nutno vlivům teploty přizpůsobit některé práce a technologie,“ uvedl mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha. Nejobvyklejším opatřením je podle něj dřívější zahájení prací, kdy teplota ještě není tak vysoká a práce je snesitelnější. „S tím souvisí i jejich ukončování před kulminací teplot v brzkých odpoledních hodinách,“ podotkl.

Podle mluvčí Strabagu Edity Novotné je v těchto dnech náročná především pokládka asfaltových směsí. „Asfaltová směs má při pokládce teplotu 175 stupňů. Pracovníci mají standardně zajištěn zvýšený přísun tekutin. Vodu mají k dispozici podle potřeby a zároveň dostávají iontové nápoje. Kromě toho mají zaměstnanci možnost častějších přestávek ve stínu a v případě extrémně vysokých teplot zkracujeme i délku jednotlivých směn,“ doplnila Novotná.

Podle mluvčí Eurovie Ivety Štočkové se zaměstnanci přes den častěji střídají, mají častější kratší přestávky a pracují vždy minimálně ve dvojicích, aby se navzájem hlídali v případě náhlé nevolnosti. „Stavby zásobujeme vodou. Podle našich propočtů spotřebují pracovníci na stavbách v průměru čtyři litry na osobu,“ sdělila Štočková.

Z technologických důvodů firmy musí v době veder některé práce přerušovat. „Jedná se zejména o provádění betonových konstrukcí na všech stavbách v oblasti inženýrského i pozemního stavitelství. Tyto práce přesunujeme do nočních hodin, kdy teploty klesají na technologicky přijatelnou úroveň,“ uvedla mluvčí společnosti Skanska Tereza Mitošinková.

Například asfaltový povrch je nyní podle Štočkové třeba na vozovce déle válcovat, protože v horku logicky pomaleji chladne. Podle Kostihy některé činnosti nelze provádět vůbec, ať už z technologických důvodů nebo proto, že nelze zajistit přijatelné teplotní podmínky na pracovišti. „Jde například o práce klempířské, natěračské, svářečské, provádění některých hydroizolačních technologií nebo provádění a následné ošetřování čerstvých železobetonových konstrukcí,“ dodal mluvčí Metrostavu.

Podle Štočkové neusnadňují stavařům práci zejména na dálnicích řidiči, kteří nedodržují stanovené rychlosti. „A nejen to. Pokřikují na naše zaměstnance, že pracují málo a pomalu, a proč se schovávají ve stínu,“ uvedla Štočková.

ČTK