Quo vadis, pražská dopravo?
Každý pracovní den vypadá na dopravních tepnách metropole stejně: do centra míří tisícovky pracujících, provoz na silnicích houstne náporem autobusů a osobních aut, ve vagonech pražského metra se tlačí manažeři, školáci i turisté. V odpoledních hodinách se situace opakuje v opačném směru. Jak lze snížit a lépe rozložit dopravní zatížení Prahy, jaká jsou plánovaná rozšíření tras MHD, v jaké fázi se nachází nový územní plán Prahy, jaké další novinky čekají Pražany v budoucnu? „Doprava v hlavním městě je často kritizovaná, najít však řešení vyhovující současně obyvatelům, bezpečnosti provozu a nárokům na životní prostředí, není tak jednoduché. Proto jsme pozvali odborníky na tuto problematiku, aby na konferenci Doprava v Praze společně veřejnosti představili problémy současné pražské dopravy a pokusili se najít odpovědi na řadu souvisejících otázek,“ představuje cíl konference Daniel Bartoš, ředitel veletrhu FOR ARCH. Konference Doprava v Praze proběhne 21. září 2011 jako doprovodný program veletrhu FOR ARCH 2011.
Dilema Pražanů: Autem nebo městskou?
Podle Ročenky dopravy v Praze za rok 2010 zaplňují ulice hlavního města téměř prázdná auta, konkrétní průměrná obsazenost osobních aut činí 1,3 osoby na vůz. Výhody MHD si uvědomuje stále více lidí, a tak pohodlné automobily mění za sice společné, ale často rychlejší a spolehlivější cestování metrem, tramvají a městskými autobusy. Konkrétně v loňském roce přepravila Pražská integrovaná doprava celkem téměř 1,3 miliardy osob.
Nejvíce lidí v loňském roce přepravilo metro, z celkového počtu všech cestujících pražskou MHD to bylo 45 % osob, což potvrzuje významnou roli metra v pražské veřejné dopravě. Konkrétní data a aktuální informace o stavu dopravy v hlavním městě shrne na konferenci „Doprava v Praze“ Petr Blažek, dopravní ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy. „Snažíme se cestování pražským metrem co nejvíce lidem zpříjemnit. Proto jsme loni otevřeli nové nebo zrekonstruovali některé stávající vestibuly, přidali výtahy a schodišťové plošiny pro handicapované občany nebo maminky s kočárky,“ říká Petr Blažek a dodává: „V loňském dubnu jsme začali s výstavbou prodloužení trasy A ze stávající konečné Dejvická o dalších 6 kilometrů. Na trase tak přibydou další 4 stanice a dokončení předpokládáme v roce 2014,“ doplňuje Blažek k veřejně nejdiskutovanějšímu tématu.
Rozvoj dopravní infrastruktury je součástí územního plánování Prahy. O tom, v jaké fázi se nový územní plán nachází, o magistrále, ale také o problémech, se kterými se plánování potýká, promluví na konferenci Marek Zděradička, vedoucí Odboru infrastruktury na Útvaru rozvoje hlavního města Prahy.
Pro občany žijící na okrajích hlavního města a v jeho okolí je žhavou otázkou, zda vystačí s jedinou jízdenkou pro cestování po Praze i středních Čechách. Právě tématu sloučení dopravních systémů Prahy a Středočeského kraje se bude na konferenci věnovat Pavel Procházka, který je pověřený řízením ROPID (Regionální organizátor Pražské integrované dopravy).
Co nového na Pražském okruhu
Rozhodně nejvýznamnější změnou posledních let bylo pro řidiče loňské otevření části jižního Pražského okruhu. Stavba, jejíž součástí je i nejdelší most v ČR, má dálnicí propojit západní a východní část republiky a pomoci odlehčit dopravě v Praze. Denně zde projede 44 000 aut a podle původních odhadů má zrychlit řidičům jízdu mezi brněnskou D1 a plzeňskou D5 na 19 minut. Současný stav dostavby Pražského okruhu a postup dalších stavebních prácí představí veřejnosti Jiří Mayer, ředitel závodu Praha Ředitelství silnic a dálnic ČR.
Více informací o konferenci a přednášejících najdete na www.forarch.cz/doprava
Související články
- Pražský územní plán: nikdy nekončící příběh (snad) spěje k závěru
- Oprava Libeňského mostu začne v dubnu 2016
- Pražský okruh: pod povrch a s tunely?
- Praha: nové tramvajové tratě
- Praha odmítla alternativní trasu Pražského okruhu
- O budoucnosti pražské dopravy v CAMPu
- MK: Libeňský most nebude kulturní památkou
- Starostové v memorandu požadují dokončení Pražského okruhu
- Praha: stavební uzávěry na trasách obou okruhů
- Praha: změna územního plánu pro vnitřní okruh