28. 5. 2018

Praha: bytová krize se prohlubuje

Za 1. čtvrtletí tohoto roku bylo v Praze povoleno jen 249 bytů. Je to jednoznačné potvrzení pokračující krize v oblasti bytové výstavby. „Ačkoli se na v poslední době objevily informace o tom, že v letošním roce stoupá počet prodaných nových bytů v Praze a že tedy bytová krize je zažehnána, nic není dále pravdě,“ varuje Tomáš Kadeřábek, ředitel Asociace developerů.

Byty, které se v současných statistikách objevují, jsou totiž v projektech, které vznikly šest a více let nazpět a povolení dostaly kolem let 2014 či 2015. Od té doby počty povolených nových bytů v Praze výrazně klesají, nedostatek se ovšem fakticky teprve projeví. „Díky délce celého stavebně schvalovacího procesu v Praze a délce výstavby dělí začátek projektu a prodej bytů v něm sedm až deset let. Od roku 2015 počet povolených bytů výrazně klesá – v roce 2017 se pohyboval jen kolem 2 000 bytů a pokud současný trend vydrží, pak za rok 2018 budeme rádi, když překonáme hranici jednoho tisíce postavených bytů,“ upozorňuje T. Kadeřábek.

Podle studií Institutu plánování a rozvoje města mělo stavět ročně kolem 6 000 nových bytů a stejný počet by měl být rekonstruován. Fakticky se ale staví jen něco málo přes 20 % potřebných bytů. Již dnes se tak Praha potýká s bytovým deficitem, který na konci roku 2017 spočítala poradenská společnost Deloitte na 20 000 bytů. Tento deficit v počtu potřebných povolení za rok uveden není. „Mnohem spíše se tak bavíme o potřebě povolovat v dalších letech kolem 8 000 nových bytů za rok,“ komentuje situaci Tomáš Kadeřábek.

Aktuální údaje společnosti Deloitte hovoří až o 40 000 bytech, které jsou v 900 projektech v Praze „zaseknuté“ mezi EIA a stavebním povolením.

„Praha by především měla vyřešit desítky žádostí o změnu územního plánu, které již dlouhé roky nejsou projednávány. Měly by se také dodržovat správní lhůty, a tam kde v zákoně nejsou, by měly být stanoveny magistrátem nebo vedením městských částí. Důležité je rovněž odpolitizovat stavební úřady. Investice by měla směřovat do technické infrastruktury, především do kanalizace, která se v Praze stává velkým problémem, a také do dokončení páteřních komunikací či parkovacích míst,“ vypočítává Tomáš Kadeřábek kroky, které by se v Praze mohly rychle alespoň zmírnit absenci volných bytů k prodeji i pronájmu.

SF/pb