Nádraží v Ústí nad Orlicí v dražbě nikdo nekoupil
O budovu památkově chráněné výpravní budovy v železniční stanici Ústí nad Orlicí v elektronické aukci nikdo zájem neprojevil. Vyvolávací cena byla 2,96 milionu korun.
Společnost, která budovu nabízela k prodeji, má tři vlastníky, dva z nich prodej navrhli, třetí je proti. Protože se budova neprodala, chtějí dva vlastníci pokračovat v jednání se Správou železnic, která by budovu opravila a využívala pro drážní účely.
Příběh budovy orlickoústeckého nádraží začal v roce 2008, kdy aktivisté začali usilovat o její záchranu – kvůli opravě koridoru a stavbě nové výpravní budovy navržena její demolice. V roce 2010 se aktivistům podařilo dosáhnout památkové ochrany budovy, v roce 2016 se stala vlastníkem společnost Oustecké nádraží. Původní idea byla, že budova bude sloužit veřejnosti, budou v ní byty, občerstvení či další služby, což se zatím i kvůli pandemii nedaří.
Klasicistní stavba výpravní budovy z roku 1874 vznikla podle návrhu architekta Rudolfa Freye. Má půdorys písmene H, je postavená z režného zdiva, ale orní podlaží jsou z méně obvyklého hrázděného zdiva. Stavba je zajímavá mimo jiné tím, že stojí uprostřed kolejiště a je průchozí.
ČTK
Související články
- Ostrava hodlá změnit okolí Hlavního nádraží
- Chystá se oprava nádražní Fantovy budovy
- Brno: o projekt nového nádraží bude soutěžit 12 ateliérů
- Brno: začala soutěž na autora hlavního nádraží
- Brno: nová čtvrť u „nového“ nádraží
- Nové byty pro Ústí nad Orlicí
- Praha: tendr na dopravní terminál pro Smíchov
- Brno: termín přesunu nádraží stále nejistý
- Brno: nové nádraží bez „podzemky“?
- Brno: komise MD doporučila nádraží přesunout