15. 11. 2011
Maloobchod v CEE
Jones Lang LaSalle právě publikoval studii o maloobchodním trhu střední a východní Evropy (CEE) – studie zahrnuje Polsko, Rumunsko, Českou republiku, Slovensko, Maďarsko, Chorvatsko a Srbsko. Beatrice Mouton z Jones Lang LaSalle říká: „Zpráva ukazuje některé podobnosti, ale také rozdíly mezi jednotlivými zeměmi. Maloobchodní barometr v celém region ukazuje spíše příznivou situaci, přičemž některé země, jako je například Polsko, si vedou o poznání lépe než zbytek regionu, zatímco Maďarsko čelí nejsložitější situaci.“
Trendy v CEE
- Aktuální nabídka maloobchodních prostor v regionu poroste v roce 2013 o dalších 2,5 milionu metrů čtverečních, a na trhu přibude 45 nových obchodních center jen v roce 2012. To znamená, že se na trhu objeví k aktuální nabídce prostorů několik prvotřídních nemovitostí nejvyšší kvality.
- Česká republika má ve srovnání se zbytkem regionu nejvyšší hustotou maloobchodních prostor (231 metrů čtverečních na 1000 obyvatel). Polsku patří druhá pozice s 197 metry čtverečními na 1000 obyvatel, Chorvatsko a Slovensko následují. I když Česká republika a Praha jsou dostatečně pokryty a představují jeden z nejvyspělejších trhů z hlediska nabídky v celém regionu, přes 166 000 metrů čtverečních je ve výstavbě v nejvýznamnějších městech a jejich otevření je plánováno do roku 2013.
Trendy v ČR
- 42 % plánovaných maloobchodních ploch spočívá v rozšiřování stávajících center.
- Praha má nejrozvinutější hlavní nákupní oblast (Na Příkopě a Václavské náměstí), která tvoří preferovanou lokalitu pro umístění vlajkových obchodů maloobchodních značek, které se chtějí zviditelnit na českém trhu.
- Nejrozvinutějším trhem s luxusním zbožím je trh pražský. Navzdory krizi se v nejluxusnější pražské Pařížské ulici neustále objevují obchody luxusních značek, jako jsou Hermes, Ferragamo, Louis Vuitton, Burberry, Cartier, Dior a další. Hlavní města v ostatních zemích v CEE a SEE také přilákala některé luxusní značky, ale nikoliv v takovém rozsahu jako Praha.
- Hlavními značkami, které vstoupily na trh v roce 2011, jsou Desigual, Foot Locker, Dolce & Gabbana a luxusní italská značka spodního prádla La Perla.
Související články
- Lordship zahájil výstavbu Galerie Stromovka
- Online retail ohrožuje kamenné obchody
- Nájemné maloobchodních prostor je stabilní
- Slovensko: CPI otevírá Family Centrum
- OC Šestka v remodelingu
- Rozšiřování CČM vstupuje do druhé etapy
- Maloobchod: expanze až v roce 2012
- Evropa očekává jen mírný růst maloobchodu
- V Londýně New Bond Street, v Praze Pařížská
- Střední Evropa: investory láká „retail“