7. 7. 2017

Logistika: v Česku zatím bez vícepatrových budov

Výstavbu vícepatrových skladů v Česku v dohledné době nelze očekávat. Je tady dostatek pozemků pro jednopatrové haly, výstavba vícepatrových je navíc nákladná a technicky složitá – tvrdí developeři v reakci na studii poradenské společnosti CBRE, podle které ve světě, především v Asii, zájem o vícepatrové sklady roste. Podle developerů jejich výstavbě v Česku brání také územní plány a neochota veřejnosti.

„Vertikální sklady jsou využívány zejména v těch částech světa, kde jsou extrémně drahé pozemky nebo je jejich dostupnost značně omezena. Jde hlavně o blízkosti přístavů, pobřeží a hustě obydlené megapole. Na tento trend můžeme v ČR až na pár výjimek zapomenout,“ uvedl generální ředitel Panattoni ČR a SR Pavel Sovička. Výstavbu by podle něj brzdily i územní plány a v drtivé většině negativní postoj veřejnosti.

Podle obchodního ředitele společnosti CTP Jaroslava Kaizra jsou v Česku ještě kapacity pro stavbu jednopodlažních hal. „U vícepodlažních skladů je problémem vznik úzkých hrdel v místech výtahů, což jde proti duchu rychlejšího průtoku zboží. Vícepodlažní sklady začnou dávat smysl, až se vyčerpají ostatní možnosti zefektivnění těch jednopodlažních,“ uvedl. Vícepatrové sklady jsou podle něj například ve Zlíně, kde je stavěl v minulém století Tomáš Baťa.

Podle studie CBRE zájem o vertikální sklady ve světě roste. „Přístup ke zboží ve vyšších patrech je možný z venkovní strany pomocí ramp pro vozidla, nebo je využíván vnitřní přístup pomocí nákladových výtahů a dopravníkových pásů nebo interních ramp,“ uvedl Bert Hasselink ze společnosti CBRE.

SF/pb