Hrozí zdržení výstavby řady dopravních staveb
V Česku je 64 důležitých dopravních staveb, u nichž Evropská unie požaduje nové posouzení vlivu na životní prostředí (EIA), neboť posouzení podle zákona z roku 1992 Brusel považuje za neodostatečné. Takové posouzení by jejich výstavbu mohlo zdržet až o několik let, řekl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Případné zdržení by podle něj ovlivnilo i čerpání evropských fondů, jde asi o 90 mld. Kč. Vláda se nyní bude snažit s Evropskou komisí vyjednat zvláštní režim pro tyto stavby. Podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) se zásadní jednání o výjimce pro ČR v Bruselu uskuteční 3. února. Problém nesouladu tuzemského posuzování vlivu na životní prostředí s unijními pravidly řeší EU s Českem už čtyři roky, kdy kvůli tomu zahájila řízení o porušování unijních práv. Dosavadní jednání nicméně k dohodě nedospěla. Česká strana se nyní pokusí evropské úřady přesvědčit k přijetí kompromisu, kdy by pro část z uvedených 64 projektů Česko nový proces EIA udělalo výměnou za to, že u prioritních staveb ji naopak nebude EU vyžadovat. Mezi významné stavby, kterým kvůli neaktuálnímu posouzení vlivů na životní prostředí hrozí zpoždění, patří například část pražského okruhu u Běchovic, chybějící úseky dálnice D4 u Milína a z Čimelic do Mirotic, D11 z Hradce Králové do Smiřic nebo D35 z Opatovic do Ostrova. Nový proces EIA, pokud se nepodaří vyjednat výjimku, by měl absolvovat i poslední chybějící úsek dálnice D1 z Přerova do Říkovic nebo obchvat Lubence.
Související články
- Vláda projedná novelu řešící problémy s EIA
- Unijní dotace do dopravy problémy s EIA neohrozí
- Prezident kritizuje „bruselskou“ verzi EIA
- Kompromis o EIA 64 dopravních staveb?
- Novela EIA zpomalí výstavbu
- D49 jako pilot nové EIA
- MPO hodlá podpořit bytovou výstavbu
- Oprava Libeňského mostu začne v dubnu 2016
- Začíná platit novela zákona EIA
- Stavaři odmítají chystané změny v procesu EIA