Česko: schází byty pro seniory a mladé rodiny
Obce v Česku trápí nedostatek bytů pro seniory i startovacích bytů pro mladé rodiny. Stavět je však chce jen polovina z nich, vyplývá z ankety Státního fondu rozvoje bydlení (SFRB). Anketa probíhala v časovém úseku od 1. 6. 2014 do 31. 8. 2014 a bylo osloveno 6 331 obcí. Z výsledků vyplývá, že obce trápí nedostatek bydlení pro seniory (40 % případů), dále postrádají tzv. startovací byty pro mladé (38 %). Chybějící malometrážní byty považuje za velký problém 22 % oslovených obcí. Obce, které potřebují bydlení pro seniory, by jej v 56 % rády zajistily výstavbou nebo přestavbou, přitom o rekonstrukci stávajících objektů by uvažovalo v průměru 36 %.
V minulosti byly obce zvyklé čerpat především dotace, úvěry byly využívány jen v omezené míře. S tím souvisí i výše přijatelného úroku: obce v drtivé většině (71 %) považují za ideální jeho výši do 1 %. Podmínka de minimis není považována za významnou překážku, třicetiletou dobu splatnosti obce ve valné většině považují za optimální. Z úvěrů by obce rády financovaly především byty a společné prostory, 40 % respondentů uvažuje o tom, že by o úvěr požádalo. Pro SFRB je potěšující (zároveň zavazující) informace, že obce mají zájem o seminář či školení, na kterém by se podrobně seznámily s programovou nabídkou státní podpory.
SFRB nabízí obcím a městům pro řešení bytové potřeby Program Výstavby – Nájemní domy (pro výstavbu nových nájemních bytů, rekonstrukci nebytových či neobyvatelných budov), dále Program Panel 2013+ (pro rekonstrukce bytových domů všech typů) a v neposlední řadě Program JESSICA – projekt rozvoje znevýhodněných městských zón.
Související články
- JESSICA namísto PANELu
- Daramis míří do Plzně
- Sreality: ceny bytů rostou, nájemné klesá
- SFRB: 300 milionů na nájemní byty
- Satpo staví luxusní dům pro seniory
- Bytová výstavba roste šestý rok
- ČSÚ oznámí červencové výsledky obchodu, průmyslu a stavebnictví
- MMR: peníze na komunitní domy pro seniory
- Lekvi: prodej bytů za 300 milionů
- Nové byty v Brně zdražily v průměru o 5 %, přesto se skvěle prodávají