Česko a zřícené mosty
Zřícení mostů či lávek v posledních letech způsobily zejména povodně. Například v srpnu 2005 zničil divoký proud řeky Olše v Karviné železnou lávku pro pěší, která spojovala tamní Staré město s Doubravou. Stavba ovšem byla v havarijním stavu uzavřená a čekala na demolici.
– Během povodní v červnu 2013 se pak v Jaroměři na Náchodsku rozštěpil pilíř historického mostu mezi školou Na Ostrově a hlavním náměstím a zřítila se z něj železná lávka. Neštěstí se obešla bez zraněných.
– V historii českých zemí lze ale nalézt i případ, kdy mělo náhlé zřícení špatně udržovaného mostu oběti na životech. V září 1886 se zřítil řetězový most přes řeku Ostravici, spojnice mezi Moravskou a Slezskou. Stavbě, staré v té době 35 let, se stala osudnou skupina vojáků, která po něm přecházela jednotným krokem. To most rozkmitalo, až se zřítil. Při nehodě zemřely dvě ženy a dvě děti. Vozy je přimáčkly k zábradlí.
– Dva nedávné případy zřícení mostů, které si vyžádaly lidské životy, jsou pak spojeny se stavebními pracemi. V srpnu 2008 se ve Studénce na Novojičínsku na železniční trať spojující Prahu se severní Moravou zřítila ocelová konstrukce opravovaného silničního mostu. Do něj narazil vlak EuroCity Comenius. Na místě zahynulo šest lidí, další člověk zemřel později v novojičínské nemocnici. Osmou obětí se stala jedna ze zraněných cestujících, která podlehla zraněním koncem září. Loni v prosinci soud zprostil viny všech deset obžalovaných z obecného ohrožení, rozsudek ale není pravomocný, státní zástupce se odvolal.
– Rozsudek zatím není znám v případě neštěstí při opravě mostu ve Vilémově na Havlíčkobrodsku. Ten se v září 2014 zřítil ve chvíli, kdy pod ním pracovalo šest dělníků. Čtyři zahynuli a dva byli zraněni. Hned po nehodě se objevily spekulace, že statiku mostu narušilo odbagrování přílišného množství zeminy u vnější strany mostní podpěry.
– U soudu skončilo i zřícení dřevěné lávky u lesního hrádku Aichelburg v Krkonoších, kdy se v červenci 2008 zranilo sedm svatebčanů. Ze zanedbání údržby ale nakonec nikdo potrestán nebyl.
– Loni 2. prosince se zřítila trojská lávka pro pěší přes Vltavu z Císařského ostrova do Troji. Tato 156 metrů dlouhá lávka byla zprovozněna 7. července 1984 na místě, kde od roku 1976 stál provizorní pontonový most, který byl v červenci 1981 stržen povodní. Lávku od 23. prosince nahrazuje přívoz pro několik desítek lidí, který ale nemůže plout při vyšších průtocích vody. Ten má být letos v květnu nahrazen velkokapacitním přívozem, nová lávka by měla být dána do provozu v květnu příštího roku.
– Při rekonstrukci silnice I/48, budoucí dálnice D48, dnes ráno v Příboru na Novojičínsku spadl most. Z mostu se zřítil bagr, jehož dvaatřicetiletý řidič utrpěl vážná zranění.
ČTK
Související články
- Růst české ekonomiky mírně zpomalil
- Česko láká stále více turistů
- Swietelsky reaguje na potřebu rekonstrukce mostů
- Bloomberg: CEFC plánuje rozsáhlý prodej realit
- Česko v mezinárodním kontextu
- Výdaje seniorů za bydlení rostou
- Realitní investice výrazně vzrostly
- Česko v investicích do komerčních nemovitostí předstihlo Polsko