13. 6. 2019

Brno: termín přesunu nádraží stále nejistý

Ministerstvo dopravy zatím nehodlá ohledně modernizace brněnského železničního uzlu a přesunu hlavního nádraží na místo dnešního dolního sdělit žádný termín, kdy by se mohlo začít stavět. Ministr dopravy Vladimír Kremlík (ANO) na tiskové konferenci řekl, že se chce se situací nejprve řádně seznámit a že prioritou je nyní modernizace stanice Brno-Židenice. Totéž řekl i generální ředitel Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jiří Svoboda.

Modernizace uzlu má vyjít podle studie proveditelnosti, která je hotová již téměř dva roky, zhruba na 50 mld. Kč. Od té doby však příprava stavby nijak viditelně nepokročila. Pravomocné územní rozhodnutí stavba získala loni v prosinci.  Stále také nejsou vyřešeny připomínky sdružení nákladních dopravců ŽESNAD – odsun nádraží totiž znamená sloučení osobní a nákladní dopravy do jednoho koridoru a dopravci se obávají snížení kapacity pro své vlaky. Premiér Andrej Babiš (ANO) zatím ani neřekl, jak si představuje financování. Při přípravě přesunu brněnského nádraží vázne i zadání studie proveditelnosti na podzemní železnici, která je pro nové nádraží velmi důležitá a která má zvládnout nápor cestujících na povrchovou MHD. Původně se hovořilo o zadání do loňských Vánoc.

V současnosti je na brněnském hlavním nádraží výluka (provoz se přesunul na tzv. dolní nádraží), protože se modernizuje zabezpečovací a sdělovací zařízení, rekonstruují mosty přes Křídlovickou a Hybešovu ulici a dělá se nové kolejiště. Od čtvrtka začnou stavbaři opravovat také nádražní budovu.

ČTK