11. 4. 2018

MIPIM 2018: letos bez ztráty kytičky

Kdysi bývalo zvykem po těch nejvýznamnějších realitních veletrzích nešetřit kritikou na adresu vystavujících českých měst i krajů. Zejména prezentace Prahy v očích developerské komunity byla buď „o ničem“, anebo se dokonce nekonala vůbec. A otázka „proč se vlastně všichni nespojíme, podívejte se na Poláky, jak výborně vypadá jejich společná expozice “ bývala pravidelně tou úplně nejčastější, kterou bylo možné na MIPIMu zaslechnout v českém jazyce. Letos ale už žádná kritika není na místě!

Společná prezentace českých a moravských měst ve složení Praha – Brno – Ostrava a jejich komerčních partnerů pod názvem Czech Cities se vysloveně vydařila. Byť bylo nutné se prozatím smířit s polohou expozice v podzemním podlaží Festivalového paláce. Získat atraktivnější plochu ve vyšších podlažích či jiných budovách výstavního komplexu je totiž možné pouze v případě, že se jí vzdá jiný – a to dostatečně velký – vystavovatel. A to v této době není příliš pravděpodobné.

Oficiální prezentace Czech Cities na veletrhu MIPIM. Zleva Tomáš Macura, primátor Ostravy, Adriana Krnáčová, primátorka Prahy, Petr Vokřál, primátor Brna q Petr Drulák, mimořádný a zplnomocněný velvyslanec České republiky ve Francii.

Ale když už je stánek v podzemí, nechť je alespoň takový, jaký byl letos: výrazně nasvícený, díky spojení několika subjektů dostatečně velký, otevřený a pro návštěvníky volně průchozí. Letošní „česká“ expozice působila moderně, velké obrazovky s video prezentacemi měst i komerčních projektů přitahovaly oči, bar s příjemnou obsluhou působil na další smysly.

Po pochvale úvodem se pojďme podívat na veletrh samotný. I ten byl jako celek bezpochyby úspěšný. Organizátoři se svou typickou skromností hrdě oznámili 26 000 účastníků z více než stovky zemí. Z akreditovaných hostů bylo 5 400 odborníků zastupujících investiční společnosti či konzultanty. A od nich zaznívaly co se budoucnosti týče v drtivé většině pozitivní hlasy – investice do komerčních nemovitostí v téměř všech evropských zemích nadále rostou a porostou. Přitom ústředním tématem se letos v Cannes stalo mapování světové urbanity a naplňování strategií udržitelnosti pro lepší život městských obyvatel.

Od kampusu k logistice

Ale zpět k české účasti. Nelze ani vyjmenovat všechny projekty a plány, které jsme v Cannes prezentovali. Takže jen stručně: Praha představila společný projekt hlavního města a Univerzity Karlovy- Kampus Hybernská, jehož cílem je propojení širší veřejnosti a kulturních projektů s aktivitami univerzity. Dále pak pražská expozice představila dva velké připravované projekty celoměstského významu: Smíchov City a Savarin. První z nich je rekultivací rozsáhlého brownfieldu smíchovského nádraží o ploše více než 20 hektarů a je vzorem pro rozvoj dalších více než 15 velkých brownfieldů v intravilánu města. Projekt Savarin zase oživí v současnosti opuštěné území v centru města.

Brno se soustředilo na prezentaci plánů na revitalizaci lokality Ponava s připravovanou realizací tří významných sportovišť: fotbalového stadionu, multifunkční hokejové haly a aquaparku. V rámci projektu se počítá i s více než 20 000 metry čtverečními komerčních ploch. Celkovou výši investice do Ponavy vedení Brna odhaduje na 4,5 miliardy korun.

Ostrava na veletrhu vedla mimo jiné jednání s investory a developery o revitalizaci rozvojového území v Ostravě – Hrušově pro účely lehkého průmyslu a logistiky. Dále tu šlo o lokality v historickém centru města, navazující přímo na Masarykovo náměstí a plochy v nově vznikající čtvrti Karolina. Celkem se jedná o téměř 25 000 metrů čtverečních pozemků pro různé funkce – od bydlení přes obchody až po kanceláře.

A jen malá douška na závěr: na úspěchu letošní prezentace se samozřejmě významně podíleli i partneři. I proto si snad tyto firmy zaslouží být na tomto místě uvedeny: generálními partnery prezentace byly skupiny Crestyl a Sekyra Group, partnery pak společnosti Accolade, Passerinvest Group, P3 Logistic Parks a Residomo.

Autor je ředitelem PR agentury Crest Communications.

Aleš Langr