Maloobchod sází na kvalitu i expanzi
V České republice se podle údajů společnosti Cushman & Wakefield od začátku tohoto roku dokončilo 57 850 m2 nových ploch obchodních center. Toto číslo zahrnuje rozšíření centra IGY České Budějovice o 9 250 m2 a OC Chodov o 35 000 m2, vedle toho také výstavbu zcela nového obchodního komplexu Central Jablonec o výměře 13 600 m2.
Co se nových obchodních kapacit týká, oproti loňskému roku se jedná o 67 % nárůst. V příštím roce však trh „doručí“ výrazně méně nových ploch. Podle aktuálních informací se dokončí jen jediné obchodní centrum, a to Géčko Ostrava. Naopak po roce 2019 dojde k dokončení hned několika významných projektů.
„Zkušenost z nově rozšířených obchodních center ukázala, že zájem obchodníků přetrvává a zaplnit nové jednotky v kvalitních projektech není problém. Zaznamenali jsme také nárůst obratů obchodních center a s tím související návštěvnost. Prosperující ekonomika přilákala na trh i zcela nové značky jakými jsou například Vapiano, Tezyo, Tous, Palmers, Boax či Kazar,“ říká Jan Kotrbáček z Cushman & Wakefield.
Co a kde se chystá
Expanze přijde za tři roky
Přestože se v příštím roce otevře jen jedno nové obchodní centrum a nedočkáme se ani žádného rozšíření těch stávajících, je rozpracovaných projektů dostatek. Pokud nedojde k výrazným posunům termínů dokončení, rok 2020 bude z hlediska nových obchodních center velmi silný – má přibýt až 126 000 m2 nových obchodních kapacit. V centru Prahy vznikne multifunkční megaprojekt Savarin, který propojí Václavské náměstí s ulicí Na Příkopě a Jindřišskou, jehož celková maloobchodní plocha bude dosahovat přes 35 000 m2. Dojde také k dokončení OC Letná, které se plánuje už na rok 2019. V Brně se dočkají rozšíření obchodního centra Avion Shopping Park o zhruba 14 000 m2 a rozšíření centra NC Králova pole. Zásadním přírůstkem pro maloobchod v moravské metropoli bude kompletní revitalizace centra Tesco Dornych. V Plzni pak vyroste nový multifunkční projekt podél ulice Americká a v centru Zlína projekt Fabrika
„V oblasti výstavby dominují dva směry. Pokračující trend rozšiřování stávajících, dobře fungujících obchodních center. Druhým trendem bude budování multifunkčních center v centrech měst, které posílí jejich historickou úlohu a postavení. Městská centra byla vždy místem společenských setkání, kulturního vyžití a důležitých akcí. Projekty se smíšeným využitím, takzvaná multifunkční centra, budou fungovat jako katalyzátor obnovy původní úlohy městských center. Příkladem podobných center je plánovaný projekt v Plzni podél ulice Americká, který bude jednou z největších revitalizací v centru města, které je v současnosti zcela nevyužité,“ říká Jan Kotrbáček.
Maloobchod podle regionů
Obchod má dobré časy
Development „retailových” projektů kopíruje vývoj v oblasti domácího maloobchodu. Ten prožívá vysloveně příznivé období a těží ze stavu celé české ekonomiky a pozitivního vývoje nákupního a spotřebního chování – jeho výrazným parametrem je skutečnost, že stále větší počet lidí již nepreferuje jen nejlevnější zboží, ale vyhledává kvalitu. „Podle měření společnosti GfK Češi utratili například za potraviny za poslední rok o 3,7 % více než v předchozím období,“ říká Tomáš Drtina ze společnosti GfK a dodává: „V nepotravinářských kategoriích zaznamenáváme podobně pozitivní trendy. Pro obchodníky i dodavatele je to bezpochyby dobrá zpráva. Letos poprvé v historii také poklesl podíl zboží prodaného v akci. I přesto tento podíl činí u baleného rychloobrátkového zboží 46 %, což je stále nejvíce v Evropě.“
Ekonomové očekávají pozitivní vývoj maloobchodu i v roce 2018, a to víceméně v celé Evropě. Nízká inflace a klesající nezaměstnanost se odráží v očekáváních vyššího příjmu, resp. větší kupní síly. Ve vývoji maloobchodních tržeb v evropských zemích jsou však značné rozdíly. Východní Evropa vykazovala k červnu 2017 vzestup vyšší (Rusko 5,0 %, Česká republika 3,7 %, Slovensko 2,4 %), západní Evropě jen mírný nebo dokonce pokles obratu (Německo 1,3 %, Španělsko -0,1 %, Nizozemsko -0,6 %).
Hledání nových konceptů
Průzkumy také ukazují, že nejen v Česku, ale v celé východní Evropě stoupá průměrná velikost jednoho nákupu a naopak mírně klesá jejich frekvence.
„Dnešní zákazníci jsou informovanější, sofistikovanější, sdílející a v řadě ohledů náročnější. Preferují jednoduchý, bezproblémový a pohodlný nákup. S vědomím této skutečnosti počítají obchodníci s miliardovými investicemi do svých prodejen. Jejich modernizace a zkvalitňování služeb je do budoucna zásadním tématem. Jen díky novým technologiím a investicím nezmizí kamenné prodejny, zákazníkům totiž nabídnou nový koncept, atraktivní kombinaci centra nákupu, showroomu a divadla,“ vysvětluje Marta Nováková, prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR. A Jan Kotrbáček k tomu dodává: „Nyní je cílem spíše vytvořit prostředí, které bude pro zákazníky přitažlivé, inspirativní a plné zážitků – a to se po internetu plně zprostředkovat nedá. Pronajímatelé na tento trend reagují rozšiřováním a přestavbou stávajících projektů a tvorbou pestrých nájemních mixů podle potřeb lokálních společenství. Řada projektů přišla s více sociálně orientovanými službami a novými technologiemi, přičemž nájemci neustále zkoušejí nové koncepce a formáty.“
Petr Bým
Související články
- OC: tržby vyšší než před pandemií
- Maloobchod v transformaci
- “Retail“ na kovidové houpačce
- OC Čtyři Dvory v nové podobě
- Obchodní centra na vlně redesignu, revitalizací i výstavby
- „Retail“ čeká zvyšování nájmů
- Retailová futurologie aneb jak budeme nakupovat v roce 2030
- Retail bez dramatických změn
- Obchodní centra rozšiřují gastrozóny
- Mileniálové, internet a „retail“