1. 12. 2017

Logistika musí sázet na automatizaci

Český trh logistiky v posledních letech výrazně roste – současná historicky nejnižší průměrná míra neobsazenosti na úrovni 3,7 % dokládá přetrvávající převis poptávky nad nabídkou. Přitom firmy, které využívají tuzemský „industriál“, reagují na složitou situaci na trhu práce vyšším důrazem na automatizaci logistických kapacit.

„Poptávka ze strany nájemců je dnes velmi vysoká, což podněcuje spekulativní výstavbu. Rozvoj trhu však omezuje nedostatek vhodných volných pozemků podél dopravních tahů a nízká nezaměstnanost. Při každém jednání, které dnes máme, se nabízené lokality posuzují ze dvou hledisek: zda je podle interních potřeb dané firmy vhodná a zda je schopná nabídnout dostatek kvalitní pracovní síly. Kromě výrobních firem, ke kterým automatizace již od dob Henryho Forda patří, se k ní dnes přiklání stále více logistických a e-commerce firem. Řeší tím efektivitu provozu, strategické nastavení do budoucna a aktuální nedostatek zaměstnanců,“ dodává Peter Kolenčík z realitní poradenské společnosti 108 AGENCY.

Lepší služby zákazníkům

Příkladem e-commerce firmy, která automatizaci již úspěšně zavedla, je zlínský HP Tronic, přední český distributor spotřební elektroniky a dalšího zboží, nabízeního prostřednictvím sítě prodejen Euronics či e-shopu Kasa.cz. V těchto dnesch dokončil budování nového, velmi moderního skladu o ploše 30 000 m2 v areálu Prologis Parku Prague Jirny, který má výjimečnou světlou výšku 12 metrů a je poloautomatizovaný. Díky těmto parametrům je HP Tronic schopen nabídnout 3x více sortimentu než doposud a vyskladnit až 150 000 kusů zboží denně.

„S novými technologiemi budeme umět expedovat prakticky ze dne na den. Když si zákazník objedná zboží až do pozdních večerních hodin jednoho dne, druhý den ho může mít na některé z více než sta výdejen po celé České republice a to i o víkendech. Urychlíme i doručování domů. Věříme, že rychlost se stane naší velkou konkurenční výhodou. Do skladových technologií plánujeme investovat v průběhu nadcházejících tří let až 300 milionů korun. Je to pro nás zásadní investice, která ovlivní budoucnost naší společnosti na nejméně deset let,“ říká Daniel Večeřa, generální ředitel HP Tronic, a dodává: „V Jirnech bude v první fázi pracovat až 130 zaměstnanců, v následujících letech při maximálním vytížení počítáme až se 400 pracovníky. Díky technologiím zde bude možné vyhledávat zboží ve skladu automaticky, bez podílu lidského síly. Na lidech zůstává zboží správně zkompletovat a zabalit.“

Zaměstnance nahradí automatizace

Obavy z nárůstu nezaměstnanosti v důsledku rozvoje automatizace a realizace programu Průmysl 4.0 se nenaplňují. Vyšší podíl automatizace jednak souvisí s rekordně nízkou nezaměstnaností v ČR (v říjnu 3,6 %), kdy se pro firmy stává stále obtížnějším v některých lokalitách získat dostatek pracovníků. Na straně druhé automatizace pomáhá firmám v jejich expanzi, kdy se mohou i se stávajícím množstvím zaměstnanců dále rozvíjet. „Regionem s nejnižší mírou nezaměstnanosti – 2,3 %- je nadále Plzeňský kraj. V kontextu dlouhodobé atraktivity tohoto regionu pro investory je plná zaměstnanost znatelná komplikace, která může mít bez většího rozšíření robotizace dobudoucna významné dopady. Nezanedbatelnou předností automatizace je příležitost pro větší osobní rozvoj tamějších zaměstnanců, kteří se budou moci místo rutinní manuální práce více věnovat pracovním činnostem, při kterých je člověk nenahraditelný,“ dodává Dan Šobotník ze 108 AGENCY.

E-commerce  je dnes z mnoha důvodů v oblasti automatizace, digitalizace a robotizace velmi aktivní – svědčí rozsáhlá vývojářská oddělení, kterými disponuje nejen společnost Amazon, ale i tuzemské firmy Alza.cz, Mall.cz nebo zmíněná Kasa.cz. Za jejich systémy online nabídky, výběru zboží ze skladu, za jeho doplňování, za placením apod. stojí softwaroví inženýři. Jak říká Tomáš Havryluk z společnosti Alza.cz: „Jsme technologická obchodní firma. Ctíme dávná pravidla dobrého obchodu: najdeme, vybereme a dodáme zboží za rozumnou cenu a s dobrým servisem. Děláme to s vědomím, že nechceme prodat zboží jednou, ale chceme tu být i za rok, za deset či dvacet let. A to všechno se snažíme posouvat IT způsobem, kdy hledáme a vybíráme nejlepší přístupy a algoritmy.“

SF/pb