9. 7. 2020

Hromadné rušení open space kanceláří nenastane

Pandemie koronaviru zasáhla mnoho oblastí lidského života, kanceláře nevyjímaje. Jak se změní kancelářský svět? „Přestavování open space prostorů na jednotlivé kanceláře zcela jistě nenastane,“ říkají zástupci společnosti Capexus, která působí na středoevropském trhu interiérů komerčních objektů. Ve společném rozhovoru jsme vyzpovídali architekta Jana Andrleho, odborníka na vzduchotechniku Antonína Krejčíka a marketingového specialistu Petra Bořutu.

Upustí se v důsledku koronaviru od kanceláří typu open space?

Nemyslíme si, že firmy nyní budou houfně přestavovat open space na jednotlivé kanceláře, to se zcela jistě nestane. Alespoň nikoli v Česku, kde epidemiologická situace nebyla tak vážná. Zabránit šíření virů se dá i mnohem méně náročnými cestami než přestavováním kanceláří, například dělicími plexiskly či dodržováním bezpečných vzdáleností v kombinaci se střídáním směn. Je možné, že se budeme méně setkávat s většími open space prostory. Jeden z našich klientů chce nyní projektované kanceláře rozpůlit tak, aby v jednotlivé místnosti bylo maximálně 12 zaměstnanců místo plánovaných 24.

Jaká opatření je vhodné zavést v open space kancelářích, aby se zabránilo šíření virů?

Jedno z nejjednodušších a zároveň nejúčinnějších řešení se týká ventilace. V době epidemie a chřipkové sezony je záhodno vzduchotechnické jednotky provozovat bez zapnutého rotačního výměníku, a tím snižovat případné riziko kontaminace. Zcela nejdůležitější jsou ale obecná doporučení, která již známe všichni zpaměti: časté mytí rukou, zakrývání úst, zdržování se sahání na obličej, dodržování vzdáleností. Pomoci mohou i různé technologie, například bezdotykové vodovodní baterie a bezdotykové otevírání dveří.

Během 21. století se průměrná výměra kancelářského prostoru na jednoho zaměstnance postupně snižovala. Jak to nyní bude s tímto trendem?

Sledujeme, že firmy o snížení výměry svých kanceláří uvažují. Aktuálně máme několik klientů, kteří už jsou rozhodnuti, že část svých prostor budou podnajímat. Dlouhodobé výzkumy ukazují, že průměrná obsazenost kanceláří v jakýkoli den je 40 až 60 procent, v některých kancelářích tak bude stačit zaměstnance přesunout, zvláště když část z nich stále zůstává na home office nebo se průměrný počet dní na home office navýší. Vše záleží na tom, jak dlouho budeme s koronavirem žít. Pokud nepřijde druhá vlna, nebudou následovat další opatření. Po 11. září se říkalo, že lidé nebudou chtít pracovat v mrakodrapech nebo létat. Lidská paměť je krátká.

Zaznamenali jste zvýšení poptávky na úpravy kancelářských prostor jako přímý důsledek opatření v boji s koronavirem?

Poptávka se jednoznačně zvýšila a postup se u těch firem, které již byly v procesu úvah o stěhování nebo úprav stávajících kanceláří, urychlil. Tyto společnosti své požadavky nyní částečně mění, uvažují o menší podlahové ploše v důsledku zvýšeného počtu zaměstnanců na home office. Tyto firmy také kladně reagují na službu workplace scan, kdy nájemcům pomáháme analyzovat jejich potřeby a doporučujeme vhodná řešení s ohledem na zdravé prostředí, splňující zvýšené požadavky na hygienu i reflektující změnu způsobu práce.

V souvislosti s opatřeními kolem koronaviru se začalo mluvit i o různých moderních hygienických metodách?!

V budoucnosti lze například očekávat zájem o ozonové čištění vzduchotechnických jednotek, na které nyní ještě výrobci dle našich informací nemají poptávku. Lze očekávat, že do několika let bude ozonové čištění, případně nějaký obdobný systém, standard. To se dozvíme v okamžiku, pokud a kdy se podobné epidemiologické situace budou opakovat.

Jaké novinky v kancelářském designu obecně nyní očekáváte?

Akcelerují se již nastartované trendy jako flexibilita a digitalizace, s níž souvisí nutnost vybavovat kanceláře odpovídají audiovizuální technikou. Bude zajímavé sledovat, zda se tématem stane i ergonomie na home office, kterou dosud nikdo neřešil. Firmy by měly investovat alespoň do osvěty a vypracovat doporučení pro zdravou práci z domova.

Tomáš Kafka