31. 3. 2017

Hotelovému sektoru vládne Paříž

První místo v žebříčku sestaveném na základě Indexu atraktivity hotelových investic společnosti Colliers International obsadila trochu překvapivě Paříž. Francouzská metropole přitom získala nejlepší hodnocení navzdory předpovědím, že v ní investoři a turisté ztratí důvěru kvůli politické nejistotě a vnímání hrozeb souvisejících s ohrožením národní bezpečnosti. Praha se umístila na 10. místě, a to zejména díky nízké úrovni nákladů na výstavbu a vysokému počtu turistů.

Index sleduje 12 kritérií, jež každou z 20 lokalit (evropské metropole) mohou ohodnotit skórem v maximální hodnotě 400. Mezi kritéria patří velikost populace, HDP na obyvatele, celková pracovní síla, dojíždějící pracovní síla, počet příchozích turistů, obsazenost pokojů, průměrná denní cena pokoje, cena za disponibilní pokoj, cena pozemků, stavební náklady, zhodnocení investičních výnosů a objemy investic. Po sečtení jednotlivých skóre je vytvořena výsledná hodnota/kvalita toho kterého trhu.

Praha je atraktivní destinace

Za vedoucí pozicí Paříže stojí vysoký nárůst turistické poptávky, vysoká výkonnost hotelů, vysoká návratnost investic a hloubka trhu v letech 2012–2016. Praha zase bodovala zejména ve dvou kategoriích: 6,97 milionu příchozích turistů byla z 20 analyzovaných metropolí v roce 2015 čtvrtá nejnavštěvovanější. A současně obsadila také 5. příčku z hlediska příznivosti nákladů na výstavbu (počítají se z průměrných cen pozemků a stavebních nákladů na metr čtvereční).

Dirk Bakker z Colliers k tomu podotýká: „Investoři pravidelně vyžadují nejnovější informace o městech, kde mohou dosáhnout vysokých výnosů. To však lze v politicky a ekonomicky nestabilním světě často obtížně předvídat. Náš index nicméně nabízí víc než pouhé nepřímé důkazy.“

Favoritem investorů je Curych

Žebříček, respektive index nabízí další zajímavé údaje. Například Londýn a Barcelona jsou z hlediska investic 2. a 3. nejzajímavějším městem; těsně je následují Amsterdam a Berlín. Výsledky Londýna a Paříže jsou velmi podobné, Paříž však předstihla Londýn díky mírně nižším nákladům na výstavbu. To je také jedna z oblastí, ve kterých vyniká Barcelona a jež zvyšují celkovou atraktivitu města. Na 4. místo se zařadil Amsterdam. Ve všech ostatních kritériích mají tato dvě města velmi podobné hodnocení. Pozornost sektoru si zasluhuje také Curych. Jeho provozní výkonnost byla v průběhu posledních několika let na skvělé úrovni. Vzhledem k nedostatku kvalitních hotelů je zde zájem o hotelové investice vysoký. Pokud poroste i nadále, může se Curych stát jedním z nejpopulárnějších měst pro novou výstavbu a investice, a to i navzdory vysokým nákladům.

Turecko doplácí na politickou nestabilitu

Na opačném konci stupnice se jako 20. umístila Bukurešť. Ačkoliv vysoce skórovala v kategorii nákladů na výstavbu, nestačilo to ke kompenzaci nízké poptávky a nedostatku investic na hotelovém trhu. Podobné je umístění Istanbulu. Připadlo mu až 17. místo, a to navzdory velikosti trhu pomáhající stimulaci celkové poptávky i nízkým nákladům na výstavbu. Provozní výkonnost istanbulských hotelů nicméně zaostávala kvůli nízké míře obsazenosti vedoucí k nižší návratnosti investic. A současná politická a ekonomická situace také není pro velké investice příliš příznivá.

Index atraktivity hotelových investic

 

SF/pb