Glosář E. Korce: nový stavební zákon je krok správným směrem
Stovky tisíc korun mohou v budoucnu ušetřit lidé kupující nový byt díky novému stavebnímu zákonu, který minulou středu schválili poslanci. Přesun stavebních úřadů pod stát vyřeší dlouhá léta přehlížený problém takzvané systémové podjatosti a zároveň urychlí zablokované povolování nových staveb.
Získat dnes všechna potřebná povolení pro středně velký bytový projekt trvá průměrně pět let. Složitý byrokratický proces a neúměrné průtahy přitom prodražují nové byty o deset procent, což u bytu za šest milionů korun představuje 600 000 korun.
Konec fiktivní nezávislosti
Stavební úřady v současnosti fungují v rámci přenesené působnosti státní správy přímo pod jednotlivými radnicemi. Úředníci stavebních úřadů by měli být ze zákona na samosprávě nezávislí, prakticky jí ale podléhají. Tajemník úřadu, kterého jmenuje starosta, totiž rozhoduje o odměnách všech zaměstnanců úřadu včetně těch ze stavebního. Prostřednictvím odměn na ně může vedení radnice vytvářet nepřípustný nátlak vedoucí k tomu, že stavební úřad rozhodnutí o nechtěné stavbě neustále oddaluje.
V bytové výstavbě je to bohužel běžná praxe, s níž se pravidelně setkávají všechny firmy působící na trhu. Často se stává, že se po volbách radnice ujme politická reprezentace, která začne nesmyslně blokovat do té doby bezproblémový projekt. V takovém případě pak nezbývá nic jiného, než zásah nadřízeného stavebního úřadu nebo dokonce soudu. U výstavby plánované v souladu s platným územním plánem investor nakonec vždy uspěje. Bohužel uplyne hodně dlouhá doba, kdy by zájemci o nový byt mohli už dávno bydlet.
DOSS už bez problémů
Obrovské zpoždění představuje zajišťování stanovisek takzvaných dotčených orgánů státní správy. To celý povolovací proces výrazně zbrzďuje, protože ty velmi často nedodržují správní lhůtu a ani přes opakované urgence potřebné stanovisko nevydávají. Jde přitom o mnoho desítek razítek, které musí investor získat před tím, než vůbec může požádat o vydání územního rozhodnutí. U našeho zatím posledního rezidenčního projektu Ekorezidence Hodkovičky jsme takových razítek museli získat osm desítek. Nový stavební zákon nutnost oslovit tyto úřady a instituce převádí na stavební úřad a zavádí nový princip. Ten říká, že pokud se úřad ke stavebnímu záměru nevyjádří v dané lhůtě, bere se to automaticky jako souhlas. To může povolování zrychlit o mnoho měsíců.
Apelace = zrychlení
Podstatné urychlení přinese také takzvaný apelační princip, podle nějž nadřízený stavební úřad nevrací celou věc podřízenému k novému projednání, ale musí sám ve věci rozhodnout. Stavební řízení urychlí i skutečnost, že nadřízený stavební úřad sám rozhodne v případě, kdy podřízený stavební úřad nedodrží stanovené lhůty. Tímto opatřením skončí nekonečný byrokratický ping pong, kdy si jednotlivé úřady stejnou věc přehazují i několikrát. Zde se dají ušetřit i dlouhé roky. I tohle nový stavební zákon mění.
Současné potíže stavebního procesu, který v Česku patří k nejkomplikovanějším na celém světě, dopadají úplně na každého. Nedokončená dopravní síť, chybějící obchvaty obcí či nedostatečná infrastruktura jsou jen některé z nejviditelnějších důsledků zablokovaného povolovacího procesu. Jakákoliv změna, která současný legislativní Kocourkov panující ve stavebním právu mění k lepšímu, je proto více než žádoucí. Včera bylo pozdě. Nový stavební zákon schválený poslanci je dobrou cestou k cenově dostupnějšímu bydlení, dokončení nedostatečné infrastruktury a nastartování nové prosperity celého Česka.
Autor je generálním ředitelem a předsedou představenstva společnosti Ekospol.
Evžen Korec
Související články
- Glosář E. Korce: stavební úřady se musí dostat z vlivu obcí
- Glosář Evžena Korce: nový stavební zákon nepomůže hned!
- Nájemní bydlení v českém balení (II.)
- Odklad NSZ ve zrychleném řízení?
- Česko hledá vizi své budoucnosti (I)
- NSZ: první povolební atak
- Postvolební realitní tristese
- Sněmovna schválila nový stavební zákon
- Stavební zákon je především politikum
- Kdo zůstane na stavebních úřadech?