Developerský Oscar: … and the winner is EVŽEN KOREC (a Horní Měcholupy)
Na mediální konto šéfa Ekospolu loni doputovalo 527 příspěvků. Tím Evžen Korec své konkurenty – na samotném rezidenčním trhu i v tuzemských novinách, časopisech i televizi – daleko předčil, a to v podstatně větší míře než samotný Ekospol či jeho bytový komplex Horní Měcholupy v mediální hitparádě developerských společností a jejich konkrétních projektů. Trojité vavříny pro Ekospol nepochybně svědčí o tržní váze společnosti, ale i značné pozornosti, které věnuje budování svého veřejného obrazu a potažmo mediálním aktivitám.
Citovaný průzkum společnosti Newton Media vychází z monitoringu všech skupin tuzemských médií (celostátní denní tisk, regionální tisk, ekonomické, společenské a odborné časopisy, TV, rozhlas a internet s výjimkou agenturního zpravodajství) za uplynulý rok. Četnost mediálního „výskytu“ v kategoriích „osobnost“ a „projekt“ do značné míry koresponduje s mediální popularitou samotných firem.
Vítěz bere téměř vše
Pozici mediální jedničky Ekospolu zdatně prošlapuje jeho zakladatel a generální ředitel Evžen Korec (527 příspěvků, tedy zhruba 6× více než si připsali druhý a třetí M. Soural a D. Kunovský). Uváděl do médií jeho průzkumy a statistiky, podporoval publicitu bytových projektů Ekospolu (Horní Měcholupy, Panorama Kyje a další) a jako nejcitovanější osobnosti českého developmentu se jej čeští novináři ptali i na obecně ekonomické a politické problémy, ať již to byly energetické štítky („nejsou třeba“), eurodotace („spíše špatné„) nebo občanský zákoník („přinese chaos“). Marcel Soural (81 příspěvků), loňská developerská mediální dvojka, seznamoval média a jejich čtenáře, diváky či posluchače hlavně s analýzami rezidenčního trhu, které zpracovává už několik let jeho firma Trigema. Rok 2013 byl podle jeho slov „úžasný“, nicméně, jak dodal, platilo to jen pro Prahu, zatímco „zbytek republiky stojí“ (E15, 7. listopadu). Jistou pozornost se mu podařilo upoutat i novinkou „modulového bydlení“, které firma nabízí v rámci projektu 2Barevné Letňany.
Dušan Kunovský (79 příspěvků) – „jeden z nejbohatších podnikatelů v naší zemi“ (superspy.cz 9. září) – se do médií propracoval především svým zájmem koupit Tančící dům. Vedle toho se také vyjadřoval k ruském realitnímu trhu, kde lze podle něj uspět i s holobyty. Jeho Central Group hodlá v Rusku v příštích letech proinvestovat 2,5 miliardy korun.
Jestliže D. Kunovského domácí média příležitostně spojovala s lehce pikantním světem modelek, Luděk Sekyra (61 příspěvků), uzavírající kvarteto nejvíce medializovaných lidí v developerské branži, v českých novinách figuroval v ještě v ožehavějších souvislostech. Majitel společnosti Sekyra Group měl být totiž jakousi spojkou mezi exministrem Ivanem Langerem a někdejším vládcem českého podsvětí Františkem Mrázkem. Tento poznatek vyplývající z policejních odposlechů z roku 2000 připomněl v listopadu Andrej Babiš, když jeho hnutí ANO jednalo o koaliční vládě s lidovci, které tento realitní magnát dlouhodobě finančně sponzoruje.
Graf srovnává objem publicity vybraných osobností developerského segmentu v českých médiích (bez agenturního zpravodajství) za rok 2013.
Horní Měcholupy bodují
Ekospol se v uplynulém roce mohl pochlubit nejen nejcitovanějším představitelem, ale také dvěma bytovými projekty, o které se média nejvíce zajímala. A dlužno dodat, že v navýsost příznivém duchu. V Horních Měcholupech (112 příspěvků) se Ekospolu podařilo prodat stovku bytů ještě předtím, než se koplo do země (od recese se to prý ještě nestalo) a v době svého slavnostního otevření v březnu byl projekt Nové Měcholupy II) už „beznadějně vyprodán“. Horní Měcholupy se rovněž staly dějištěm cenové války mezi Central Group a Ekospolem a současně místem, kde Ekospol postavil „nejprodávanější projekt současnosti“. Kladné ohlasy měl dále projekt Panorama Kyje, který Ekospol umístil na „kopec poskytující nádherný výhled“ a ve vzdálenosti pouhých deset minut chůze od stanice metra Rajská zahrada.
Graf seznamuje s objemem publicity vybraných developerských projektů v českých médiích (bez agenturního zpravodajství) a uvádí jejich podíl na celkové mediální ploše.
Solidní publicitu loni měl i libeňský rezidenční projekt Dock společnosti Crestyl, která v něm hned zpočátku prodala dva luxusní byty za 26 milionů korun. Danou lokalitu na rozhraní Libně, Karlína a Holešovic přitom propagovala jako „poklidné a romantické bydlení s výhledem na vodní hladinu“. Vltava to Crestylu oplatila červnovými povodněmi (LN 5. června – Pražský „Hamburk“ je pod vodou), v čemž ovšem Omar Koleilat viděl „naprostou výjimku“ (Aktuálně.cz 21.7.). Klienti mu podle všeho věří – prodej bytů prý zdárně pokračuje, a to za původní ceny. Poměrně slušnou pozornost loni vyvolaly také už zmíněný projekt Trigemy 2Barevné Letňany a dva developerské počiny firmy JRD, specializované na energeticky úsporné bydlení.
Autor pracuje ve společnosti Newton Média, která se zabývá monitoringem médii a jeho analýzami.
Aktuálními poměry a výhledy pražského bytového trhu se bude zabývat konference REM Spring 2014, která proběhne 20. března v pražském hotelu Jalta. (Více informací na http://www.stavebni-forum.cz/…14/index.php )
Foto: Mac Pale
Související články
- Developerská hitparáda: vítězem je EKOSPOL
- Developeři v médiích: Evžen Korec a EKOSPOL posílili své pozice
- Mediální developerská hitparáda – vítězem je ORCO
- Plán na zvýšení DPH vítá jen málokdo
- Mediální top-ten 2010: Zabírají maléry, drby i kvalifikované názory
- Mediální TOP-TEN: na čele opět Ekospol
- Developerské osobnosti v médiích
- Praha: 7 000 prodaných bytů
- Evžen Korec, Ekospol: rezidenční boom skončí za čtyři či pět let
- Architektura pohledem developera