NKÚ: výstavba dálnic je příliš pomalá
Výstavba dálnic byla v letech 2013 až 2017 velmi pomalá a ani v příštích letech příliš nezrychlí. Vyplývá to z výsledků prověrky, které zveřejnil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Státem daný termín dokončení dálniční sítě v roce 2050 při současném tempu nelze podle NKÚ stihnout. V sledovaném období bylo ročně zprovozněno v průměru 16 kilometrů dálnic. Přitom celá dálniční síť původně měla být zcela dokončena v roce 2010. Termín ministerstvo dopravy několikrát posunulo a nyní je stanoven na rok 2050. Aby stát stihl síť dokončit v tomto termínu, musel by ovšem podle NKÚ ročně otevřít 25 kilometrů dálnic. Vláda Andreje Babiše (ANO) v demisi slibuje v programovém prohlášení do čtyř let otevřít 110 kilometrů nových dálnic, ročně 27,5 kilometru. Podle NKÚ je ale reálné tempo 17 kilometrů ročně.
Výstavbu podle NKÚ zpomalují problémy v přípravě – opakující se napadání a odvolávání účastníků územního a stavebního řízení, řešení výjimek kvůli chráněným druhům rostlin a živočichů i dlouhé majetkoprávní vypořádání. Příprava staveb dálnic trvala v průměru 13 let. Stavba dálnic podle NKÚ v prověřovaném období zlevnila podle kontrolorů v průměru o 55 %. „Vybudovat jeden kilometr dálnice stálo v letech 2013 až 2017 v průměru 152 milionů korun. To je přibližně o 190 milionů korun méně, než za kolik se stavělo v letech 2008 až 2012,“ uvedl mluvčí NKÚ. Ceny staveb nebyly podle kontrolorů až na výjimky významně nadhodnoceny ani podhodnoceny.
ČTK
Související články
- Rozvoj inteligentních systémů v dopravě zatím stál 1,4 mld. korun
- Stavby úseků D35, D11 a D6 by mohly začít na podzim
- D8 se v půli prosince prodlouží k Bílince
- PPP – pro a proti
- Letos bude dokončeno 46,5 km nových dálnic
- Pražský okruh: pod povrch a s tunely?
- SFDI uvolní 52,7 miliardy Kč
- Praha: změna vnitřního okruhu navazujícího na Blanku
- Dálnice D1: další omezení kvůli modernizaci
- Další otazníky nad D3