Za nefunkční stavební legislativu může ANO?!
Za současný neuspokojivý stav stavební legislativy je podle představitelů TOP 09 a ODS odpovědné hnutí ANO, které ovládá klíčová ministerstva dopravy a místního rozvoje. Reagovali tak na vyjádření ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO), že vláda už pravděpodobně nestihne přijmout zákon o liniových stavbách. Zákon, který navrhl jeho předchůdce Antonín Prachař (ANO), měl stanovit plán potřeb výstavby strategických komunikací a zjednodušit stavební řízení. Navíc byl součástí programového prohlášení vlády.
„Musel jsem ten zákon stáhnout z legislativní rady vlády, protože měl zhruba 250 nevypořádaných zásadních připomínek. Souhlasím, že takovýto zákon je nezbytně nutný a musíme k němu dojít. Ale problém je, že v Česku do stavebního řízení mluví sedm ministerstev a 14 krajů,“ uvedl v neděli ministr Ťok. Podle něj je proto nutné sáhnout nejprve do kompetenčního zákona a zjednodušit stavební řízení v maximální možné míře nejen pro liniové, ale i všechny ostatní stavby. Podle místopředsedy ODS a bývalého ministra dopravy Zbyňka Stanjury není chybějící zákon o liniových stavbách pouze problémem ministerstva dopravy, ale spíš neschopností domluvit se s ministerstvem pro místní rozvoj. Přitom oba resorty řídí ministři za hnutí ANO. „Absence nového zákona, který by přípravu staveb usnadnil, se projevuje zejména ve zdlouhavém řízení. K řízení se nyní může vyjadřovat doslova každý, bez ohledu nato, zdali má k tomu oprávněné, nebo jen ideologické důvody,“ uvedl Stanjura. Na neúměrně dlouhou délku přípravy dopravních staveb dlouhodobě poukazuje například Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Ten například ve tři roky starém šetření poukazoval na to, že od schválení investičního záměru do dokončení stavby uplyne nejčastěji 12 let.
Předseda poslaneckého klubu TOP 09 František Laudát nepřijetí tohoto zákona však za velký problém nepovažuje. „Je to spíš mantra koaličních politiků, kteří nejsou schopni podle stávající legislativy fungovat. Stejně tak Ředitelství silnic a dálnic a státní správa, kterou řídí,“ uvedl Laudát. Podle něj se dají stavby připravit i podle dnes platných zákonů, ale dělá se při tom obrovské množství chyb v procesu. Podle Laudáta ministr dopravy Ťok ani jeho lidé v podřízených organizacích nejsou schopni zjednat pořádek tak, aby byly stavby připravovány podle zákona a s nasazením. „Za současný stav na ministerstvu dopravy může hnutí ANO,“ dodal. Zákon o liniových stavbách podle něj v několika bodech naráží na ústavní práva občanů, proto se zastavil už na legislativní radě vlády a do Sněmovny ani nedošel. „Jeho autoři chtějí urychlit stavby tím, že potlačí vlastnická práva majitelů pozemků, vyjádření dotčených osob a ochranu životního prostředí,“ sdělil Laudát.
Související články
- Vláda posílá do parlamentu novelu stavebního zákona
- Poslanci požadují zrychlení příprav nové stavební legislativy
- Novela stavebního zákona od roku 2017?
- Schválen věcný záměr zákona o realitních makléřích
- Jaká bude efektivita novely stavebního zákona?
- Novela stavebního zákona má zpoždění
- Začíná platit novela zákona EIA
- Slovensko: realitní trh nabírá nový dech
- Nový zákon o veřejných zakázkách bude v 2016?
- Zrušení DPH na pozemky pod novostavbami sněmovna zamítla