2. 10. 2015

Praha loni přivítala tucet globálních značek

Pražský obchodní trh stále zažívá příliv nových značek. Jen v loňském roce v české metropoli otevřelo svou první pobočku dvanáct globálních společností, respektive značka, mezi nimi například Adidas či Woolrich. Praha sice ještě stále není mezi prodejci tak oblíbená jako Londýn či Vídeň, ale loňský „značkový“ příliv v jejím případě svým rozsahem předstihl Řím či Barcelonu.

Jakkoli celosvětově jsou nejaktivnější společnosti či značky z USA, Itálie, Velké Británie, Francie a Španělska, na českém maloobchodním trhu se projevují specifické vztahy, které Česko poutají s německou ekonomikou. Právě německé firmy byly loni v expanzi na náš maloobchodní trh nejaktivnější – v roce 2014 v Praze otevřeli svou prodejnu hned tři německé značky (21 %). Atraktivní je ale český trh i pro společnosti z USA či Itálie, když na druhou stranu jsou i takové firmy, které Česko opouštějí. „I když se může zdát, že je trh, co se týče skladby jednotlivých značek v rámci různých retailových sektorů dobře obsazen, nové značky mají stále šanci prorazit. Řada obchodníků přichází, ale někteří i odcházejí. Za poslední tři roky uzavřelo své obchody v České republice několik zahraničních, převážně módních značek, například Giga sport, KappAhl, Charles Voegele, Jackpot & Cottonfield či Mixer,“ říká Tomáš Beránek ze společnosti CBRE.

Nové značky v ČR v roce 2014
Adidas NEO
Bears&Friends
Fjällräven
Kiehl’s Since 1851
La Vie
Moncler
Sinéquanone
Sizeer
Superdry
Tosca Blu
Von Zeiten
Woolrich

Zdroj: CBRE

V posledních letech se do jisté míry mění obchodní strategie firem, které do Česka přicházejí. Leckteré luxusní značky zvolily „monobrand“ prodejny svých místních partnerů nebo „multibrand“ obchody, ale v posledních letech už sází hlavně na značkové butiky ve vlastní režii, které se snaží interiérem a atmosférou působit na specifickou skupinu zákazníků, na které daná luxusní značka míří. Převážná většina nově příchozích značek patří do sektoru módy, kam se řadí i sportovní oblečení, boty nebo módní doplňky. Co se týče cenové úrovně, polovina z nich cílí na střední cenovou úroveň, druhá na vyšší kategorii.


Český maloobchod dnes vykazuje nejen zvýšenou aktivitu samotných obchodníků, ale také investorů. Zatímco development obchodních kapacit u nás v posledních letech – vzhledem k saturaci trhu – zeslábl, zájem o stávající „retailové“ objekty mezi investory je značný – vlemi výmluvným dokladem tohoto zájmu je nedávný prodej podílu v OC Palladium za 15 miliard korun. A jak ukazuje nedávná analýza společnosti Colliers International, Česká republika je v tomto ohledu součástí trendu patrného v celé oblasti EMEA (Evropa, Afrika, Střední východ). V tomto megaregionu investice do maloobchodních nemovitostí v prvním čtvrtletí 2015 meziročně vzrostly o 94 % na 19,1 mld. dolarů. Přitom nejvíce investic tohoto typu přitáhla Velká Británie, následovaná Německem a Francií. Porovnání těchto údajů s dalšími ukazuje, že příliv investic jde ruku v ruce se zvyšováním maloobchodního obratu (v Evropě loni meziročně o 1,9 %) i vzestupem nájemného, v některých lokalitách přímo raketovým – například v Londýně na hlavních nákupních třídách meziročně vzrostlo o 25 %. Naopak nájemné v nákupních centrech ve střední a východní Evropě bylo víceméně stabilní, mírný růst nájemného vykazují obchodní kapacity v Bratislavě, Varšavě a v pobaltských metropolích.