Globálním nákupním rájem je stále Londýn
Poptávka po prostorách na nejatraktivnějších nákupních třídách v Evropě vedla v tomto roce, k růstu nájemného až o 20 %. Z poslední zprávy Colliers International o nejžádanějších maloobchodních lokalitách ve 3. čtvrtletí vyplývá, že nájemné prvotřídních prostor na Old Bond Street nyní dosahuje 804 britských liber za čtvereční stopu za rok (863 eur za metr čtvereční za měsíc). To znamená, že Londýn si udržel pozici města s nejdražší nákupní třídou v Evropě, kde poptávka po prostorách na „vlajkových“ obchodních ulicích nadále převyšuje nabídku.
Zatímco většina nákupních tříd v první desítce těch nejdražších (měřeno nájmem) zaznamenala meziroční růst, nadhodnocené nájemné prostor nejvyšší kategorie na ženevské Rue du Rhône bylo kvůli obtížným podmínkám na trhu sníženo o 14 % oproti stejnému období loni, což byl největší pokles v první desítce nejlukrativnějších obchodní destinací.
Pokud jde o nejvyšší růst nájemného ve špičkových obchodních lokalitách, Oslo v Norsku zaznamenalo nárůst nájemného o 33 % v posledních dvanácti měsících a 11% růst v posledních šesti měsících (v současné době je zde nájemné na úrovni 205 eur/metr čtvereční/měsíc). Další prestižní třídy, které zaznamenaly růst nájemného, se nachází v Manchesteru (+ 9,5 %) a v Bělehradu (+ 9,1 %). V tomto ohledu má ovšem opět nejlepší perspektivy britská metropole. „Další růst nájemného prostor nejvyšší kategorie se očekává v Londýně, kde poptávka po prostorách na stěžejních třídách i nadále převyšuje nabídku,“ říká Sean Briggs z Colliers a dodává: „Růst nájemného se očekává také v hlavních městech v Pobaltí v důsledku omezeného počtu projektů ve výstavbě a stabilní poptávce po maloobchodních prostorách.“
Stabilní tržby a optimalizace
Maloobchodní tržby se v příštích měsících budou pohybovat kolem současných úrovní a vzhledem k tomu lze očekávat, že maloobchodníci všech cenových kategorií budou „optimalizovat“ své obchodní sítě. Dokonce i silní hráči zavírají nevýdělečné obchody a stahují se z trhů, kde není šance na rychlé zlepšení, a naopak expandují na nové trhy s potenciálem růstu. Například prodejce oděvní módy, společnost Mango, se stáhl z Bulharska, protože zbankrotoval jeho tamní partner, ale zároveň expandoval v Polsku a Německu.
Mezinárodní expanze se ale netýká jen dobře známých světových prodejců, jako je Inditex, H&M či GAP, ale je patrná třeba i u východoevropských značek a firem. Tak například polská firma LPP vstupuje na nové trhy ve východní Evropě a na Středním východě, stejně jako zvažuje expanzi na zavedené trhy západní Evropy. Polský prodejce obuvi CCC zase vstupuje do Slovinska, Rakouska a Turecka a další obchody otevírá v Chorvatsku a Německu.
Srbský rekordman
Město, kde došlo k nejvyššímu nárůstu nájemného prostor v prvotřídních obchodních centrech, bylo srbské hlavní město Bělehrad. Za prvních devět měsíců tohoto roku srbská metropole vykázala jeho 30% meziroční růst v důsledku výrazné převahy poptávky po prestižních obchodních plochách nad jejich nabídkou. Pobaltí zase zaznamenalo tlak na růst nájemného v obchodních centrech z důvodu vysoké obsazenosti všech prostor a stabilní poptávky. Růst nájemného v obchodních centrech byl evidován také v Oslu (10 %), Düsseldorfu (5,4 %) a Minsku (5,7 %). Nejslabší výsledek evidovaly jihoevropské trhy, ačkoliv prestižní lokality ve velkých městech i nadále přitahují mezinárodní obchodníky. Například Milán zůstává i nadále velmi populární lokalitou zejména pro luxusní značky a Lisabon zase zažil další příliv mezinárodních maloobchodníků jako Havaianas, Aristocrazy a Victoria´s Secret.
Premiantem střední Evropy je Praha
V extralize atraktivních obchodních lokalit hraje česká Praha poměrně důstojnou roli. Je dnes nejdražší destinací ve střední Evropě, a před Budapeští, Varšavou a Bratislavou si udržuje výrazný náskok. Tomu odpovídá i úroveň nájmů na nejlepších pražských adresách, jež je dvoj- až trojnásobná v porovnání s nejatraktivnějšími zónami dalších středoevropských metropolí.
Vyhledávanou obchodní lokalitou je v Praze zejména třída Na Příkopě, která se letos v žebříčku nejdražších nákupních ulic světa posunula výš o jednu příčku na 26. místo. Nájemné „retailových“ ploch je v Praze podle nedávno publikovaného průzkumu společnosti Cushman & Wakefield dlouhodobě stabilní a dosahuje až 180 eur za metr čtvereční měsíčně, tedy zhruba pětinu toho, co se za prestižní obchodní adresu platí v Londýně.
(Aktuální situace i výhledy „retail“ segmentu českého realitního trhu budou součástí programu tradičního adventního setkání SF, které se pod názvem Realitní trh 2013 > 2014 – Bilance a plány koná ve čtvrtek 12.12. v pražském hotelu Art Deco Imperial. Podrobný program akce najdete na http://www.stavebni-forum.cz/…a-plany.html .)
Foto: Elvis Santana
Související články
- Obchod: on-line transakce komplikují výpočet nájemného
- Zápas o nejlepší obchodní lokality
- CEE – oblíbený cíl obchodních značek
- Praha – regionální obchodní velmoc
- „Retail“ development chystá hlavně rekonstrukce
- Logistické perspektivy: mrakosklady a hluboká voda
- OC: význam gastronomie roste
- Centrum Chodov expanduje
- „Retail“ dnes a v budoucnosti
- Retailové Česko láká obchodníky i investory