29. 6. 2021

Praha: podprůměrná výměra kanceláří

Podle průzkumu společnosti JLL dosahuje celosvětová průměrná výměra kancelářských prostor na jednoho zaměstnance 13 metrů čtverečních. V Praze se ale pohybuje mezi 10 – 11 metry čtverečními, tedy níže, než je globální průměr. Nejvíce prostoru mají zaměstnanci v kancelářích v americkém Chicagu, téměř 23 metrů čtverečních. Na konci žebříčku JLL se pohybují města jako Manila nebo Bengalůr, kde mají pracovníci k dispozici jen 7 metrů čtverečních.

Koronavirová pandemie kancelářský sektor velmi silně zasáhla. Současné zlepšení situace a návrat zaměstnanců z domovů do práce však přináší nové požadavky na pracovní prostředí. Kanceláře se stanou více flexibilní, s adaptivním uspořádáním, které umožní hybridní model fungování. Stanou se z nich společenské a podnikatelské huby, místa pro vzájemná setkávání, spolupráci, inovace a kreativitu.

„Vzroste nabídka služeb a výhod na pracovišti zaměřených na zdraví a pohodlí. Budoucí hybridní kancelářské pracoviště se bude zásadně spoléhat na nové technologie a bude vyžadovat neustálé spojení mezi kanceláří a domovem. Přestože některé společnosti budou redukovat své kanceláře, poptávka po kvalitních projektech a místech stále trvá,“ vysvětluje Lucie Loudová, ředitelka společnosti Tétris, specializované na kancelářské interiéry.

Proč se vrací do kanceláří

„Nové vnitřní členění kanceláří výrazně upraví poměr mezi prací, která vyžaduje klid a soustředění, a spoluprací s ostatními. Preferovány budou prostory pro kooperaci a kreativitu, zatímco plocha pro soustředěnou práci bude činit například u telekomunikačních společností jen 15 % celkové výměry,“ doplňuje Lucie Loudová.

Chicago – Praha – Manila

Pandemie koronaviru odstartovala diskusi o prostoru, který potřebuje každý zaměstnanec ke své práci v kanceláři. Mottem roku se stal sociální odstup, který budeme muset v práci dodržovat i v blízké budoucnosti. V podstatě se vymizel trend, který směřoval k výraznému zmenšování prostoru pro zaměstnance. Potvrzuje se to také podle průzkumu společnosti JLL (Workers Preference Barometr) z března 2021, kdy 37 % zaměstnanců očekává v budoucnosti výrazně menší hustotu pracovního prostředí.

Na základě dat, která shromáždila společnost JLL, vznikl přehled hustoty pracovního prostředí v kancelářích ve 33 městech světa, což zahrnuje 9 milionů metrů čtverečních a téměř 800 tisíc zaměstnanců.

Kolik metrů na zaměstnance?

„V rámci pražského kancelářského trhu jsme doposud počítali přibližně 10 – 11 metrů čtverečních na jednoho zaměstnance. Na tento jednoduchý výpočet se ale už vzhledem k proměnám spojeným s koronavirem nelze spoléhat. Firmy musí řešit plochu podle své politiky spojené s prací z domu a funkcí, které pro ně mají kanceláře do budoucna plnit. Velmi zjednodušeně lze říci, že ve firmě se sdílenými stoly je potřeba cca 10 – 11 metrů na maximální odhadovaný výskyt zaměstnanců v kanceláři,” uvádí Vendula Bláhová ze společnosti JLL.

Nynější vývoj napovídá, že bude patrný velký tlak na rozšiřování prostoru pro zaměstnance především v globálních podnikatelských centrech, jako je Londýn nebo Hong Kong. Firmy, které lákají zaměstnance zpět do kanceláří, se totiž musí přizpůsobit novým podmínkám a podpořit produktivitu a současně dbát na zdravé pracovní prostředí. V České republice se trend rozšiřování prostoru pro zaměstnance již objevuje, což souvisí s tím, že se do práce najednou vrátí přibližně 60 % zaměstnanců, a to v režimu tři dny v kanceláři a dva dny doma.

Naopak města zejména v Německu a Spojených státech nebudou pod takovým tlakem. V Německu je výměra kanceláří na osobu téměř dvojnásobně větší než v Londýně. A některá města v USA nabízí zaměstnancům více než 20 metrů čtverečních na osobu.

SF/pb