26. 1. 2021

Na český trh vstoupilo 25 nových značek

Přestože maloobchodní segment patří k těm nejvíce postiženým koronavirovou krizí, na počtu značek nově vstupujících na český trh to znát není. Zatímco v roce 2019 na český trh vstoupilo 24 nových značek, v krizovém roce 2020 jich přibylo 25. Letos by nově příchozích značek mohlo být ještě více – některé loni kvůli koronakrizi odložily otevření své prodejny na rok 2021.

Globální koronavirová krize samozřejmě zasáhla celý „retail“, nejvíce hlavní nákupní třídy a velká prémiová nákupní centra. Nicméně Praha a Česká republika vždy byly a zůstanou nejdůležitějším místem pro vstup nových značek do regionu. „Praha, kam většina nově příchozích značek míří, je dlouhodobě a historicky preferovanou turistickou destinací – očekáváme tedy, že jakmile to bude možné, tato významná část zdejší kupní síly by se sem měla začít vracet. Zákaznický potenciál je zároveň značný i u místních obyvatel – jejich kupní síla roste, kupují dražší produkty,“ říká Jan Kotrbáček ze společnosti Cushman & Wakefield.

Značky z českého trhu ovšem loni také odcházely, bylo jich čtrnáct. Většinou šlo o módní odvětví, např. prodejce oblečení Camaieu, Next či Promod nebo doplňků Frey Wille či Tous, skončily také tři kavárenské řetězce.

Vládne móda a F&B

Nejvíce značek, jež loni do ČR přišly, bylo již tradičně z oblasti módy. Vstoupilo k nám osm prodejců oděvů, k nimž lze připočíst i dva prodejce sportovního oblečení, tři značky prodávající doplňky a jednu prémiovou obuvní. Pět nových značek zastupuje stravovací služby, přičemž nabídku volnočasových konceptů rozšířil rodinný zábavní park z Ruska, který otevřel největší projekt tohoto typu v obchodním centru v ČR.

K nejvýznamnějším nově příchozím značkám patří americký GAP, který u nás přes svého lokálního partnera otevřel koncem roku hned několik prodejen. Ze segmentu F&B je velice významný výrobce tradiční zmrzliny Grom spadající pod společnost Unilever – pobočka byla otevřena v horní části Václavského náměstí. Ze specializovaných segmentů stojí za pozornost obchod značky Cybex (v Široké ulici navazující na Pařížskou), který se stal vlajkovou prodejnou pro Evropu a nabízí prémiové dětské zboží a doplňky. Z luxusních značka pak stojí za zmínku Saint Laurent ze skupiny Kering Group, naopak segment levného a dostupného zboží, jemuž se v krizi velice dobře daří, rozšířily značky TEDi a Action.

Značkové premiéry v roce 2020

Američané do Česka, Češi na Slovensko

Nejčastěji zastoupenou zemí původu značek nově přicházejících do ČR byly USA (osm) a Itálie (šest). Expandovaly ale i české značky, a to především na Slovensko, kam zamířily třeba Jena Nábytek, prodejce bytových doplňků Bonami nebo volnočasový koncept Saunia. Další česká značka, Sportisimo, expandovala do nákupního centra v bulharské Sofii.

Poměr hlavních „retailových“ konceptů, které „nové“ značky využily, byl loni v Česku vyvážený: deset si zvolilo nákupní třídy v pražském centru, stejný počet jich vstoupilo do nákupních center – především v Praze a po jedné i v Brně, Hradci Králové a Kladně.

„Je dobré vidět, že se tradičním segmentům českého maloobchodního trhu daří a že v ně nově vstupující značky mají důvěru. Je zjevné, že se společnosti a značky snaží diverzifikovat rozložení svých prodejen a prodejních kanálů do různých regionů. Všichni bedlivě sledují koronakrizí umocněné rapidní změny v chování zákazníků, kteří přesunují část svých nákupů do online prostředí,“ říká Jan Kotrbáček ze společnosti Cushman & Wakefield. Přitom upozorňuje, že většina značek proto souběžně provozuje klasické prodejny a e-shopy. Kamenné obchody podle něj rozhodně hromadně nekončí: „Na pražské high street pak vidíme i přes uzavírky a úbytek zahraničních zákazníků aktivitu v podobě příchodu nových nájemců – v nedávné době se například v ulici Na Příkopě nově otevřely prodejny značek Geox a Vasky. Je zřejmé, že společnosti a značky budou pro svoji prezentaci nadále potřebovat kvalitní a zajímavé fyzické prodejny na atraktivních místech, kde bude kladen důraz na prezentaci produktů a kvalitu zákaznického servisu.“

Rekordní rok 2021?

Komplikovaná situace roku 2020 pozměnila či pozdržela plány některých značek na otevření prodejny v Česku – mnohé ho přesunuly na rok 2021. Veřejně svůj úmysl se sem tento rok vrátit oznámila společnost El Gaucho, nově u nás letos otevře třeba Primark na Václavském náměstí, multikino Cinemax v Oloumouci, dále by k nám měl vstoupit Chanel do Pařížské ulice. Situace je samozřejmě nejistá a bude záležet na tom, jak se dále vyvine koronavirová krize a související opatření, jež maloobchodní trh a fyzické otevření obchodů významně ovlivňují. Pokud by ale vývoj byl příznivý, letošní rok by mohl být co do příchodu nových značek na český trh absolutně rekordní a velice významný – a to i přes to, že není v plánu otevření žádného nového obchodního centra nejvyšší třídy, s nímž bývá příchod většího počtu nováčků na trh obvykle spojen.

SF/pb