„Retail“: pořád je tu prostor
Už před lety se zdálo, že český maloobchodní trh musí v rozvoji narazit na svůj strop. Plány obchodníků na tento rok však ukazují, že saturovaný zdaleka není. I ti, kteří dnes mají početnou síť obchodů, plánují další růst, třeba jako Lidl. Nedávno otevřel v Praze už svou 116. prodejnu a plánuje další.
„Letos se chceme soustředit především na pokračující modernizaci prodejen a na další rozšíření prodejní sítě. I letos plánujeme otevřít několik nových prodejen napříč celou republikou.,“ potvrzuje za Lidl Zuzana Holá.
A podobně to má i sesterský Kaufland, který je vůbec největším maloobchodním řetězcem u nás. „Společnost Kaufland postupně modernizuje všechny svoje prodejny v České republice a v modernizaci stávajících prodejen a otevírání nových budeme pokračovat tedy i v letošním roce,“ říká Renata Maierl z oddělení firemní komunikace Kauflandu.
Dál se rozrůstá i česká síť obchodů Delmart. Nově ke stávajícím pěti prodejnám přibyly v Praze dvě nové pobočky a majitel firmy Dušan Mrozek chce letos otevřít více než desítku dalších. „Máme rozjednáno 12 lokalit, prozradit už teď můžu, že se chystáme na Křižíkovu do Karlína, se salaterií pak do OC Krakov v Bohnicích a OC Fénix na Vysočanské,“ říká D. Mrozek.
Speciálky v oblibě
Do dalšího rozvoje prodejní sítě investuje i mnoho specializovaných obchodníků. Lékárenská síť Benu přišla letos s novým konceptem lékáren, první z nich otevřela v prostorách pražského Centra Chodov. Nová lékárna je první v ČR a teprve druhá ze všech 2 500 poboček skupiny Phoenix v evropských zemích v novém konceptu (v ČR má celkem 224 lékáren), do konce roku má u nás přibýt hned 20 lékáren nového typu.
V únoru otevřel svou novou pobočku ve zrekonstruovaném pražském obchodním domě Ládví také drogistický řetězec Rossmann. Pobočka je postavena podle zcela nového obchodního konceptu, který klade důraz na rozšířenou nabídku sortimentu. Zároveň síť v tomto roce, kdy slaví 25 let na českém trhu, plánuje otevřít desítku nových prodejen a na 30 poboček zrekonstruovat (celkově v ČR vlastní 133 prodejen).
Někteří sice nebudují nové pobočky, ale usilovně rekonstruují ty stávající. To je třeba případ prodejce obuvi Humanic provozující 23 prodejen. Ten v půlce března otevřel v Brně zmodernizovanou pobočku, a jak potvrzuje Kateřina Smutná z marketingu společnosti Humanic, chystá se na další.
E-shopy míří do center
Kamenným prodejnám sekundují i e-shopy. Alza se loni pustila do budování tzv. prodejen budoucnosti, tedy bezobslužných poboček. Zatím má tři, všechny v Praze, a jak potvrzuje Patricie Šedivá z Alzy, letos další prodejna budoucnosti bude otevřena i mimo Prahu. Vedle toho ale Alza plánuje otevírat i řadu dalších standardních poboček, mnohé ze stávajících pak projdou inovacemi, rozšířením či revitalizací.
Zatímco Alza míří do centra města, Mall.cz míří do obchodních center. Loni otevřel první pobočku v nákupní galerii Nové Butovice. Firma zde vychází z nové prodejní koncepce, jejímž cílem je umožnit zákazníkům okamžité zakoupení vystaveného zboží. „Vloni jsme pozornost věnovali zprovoznění více než stovky Mall Boxů v Česku a na Slovensku. Díky tomu jsme dosáhli zdvojnásobení sítě výdejních míst. Nyní pracujeme na akvizici nových lokalit, kde chceme provozovat prodejny v duchu pobočky Nových Butovic. Přitom se soustředíme na nejfrekventovanější lokality, například v Praze nebo v Brně,“ prozrazuje za Mall.cz Táňa Lálová.
Boj o naše peníze
Hodně do rozvoje své pobočkové sítě investují nové banky. Banka Creditas, která vznikla před dvěma roky přeměnou z kampeličky, otevřela letos už čtyři nové pobočky a do konce roku plánuje otevřít dalších 12, celkem jich tedy v prosinci bude mít 37. Podobně minulý měsíc otevřela novou pobočku v Kolíně Equa bank (celkem už 59 poboček). „Naší strategií pro rok 2019 je kromě neustálého rozvoje digitálních služeb také rozvoj pobočkové sítě,“ potvrzuje plán dalšího růstu Jakub Pavel, ředitel retailového bankovnictví Equa bank.
Průkopníkem mezi novými bankami byla Fio banka, která se zvolna blíží hranici milionu klientů. I ona růst staví na expanzi pobočkové sítě, která už čítá 86 míst, a i letos plánuje svá obchodní místa rozšiřovat či modernizovat. Naopak udržovat, resp. optimalizovat svou síť chce další z agresivních nováčků – Air Bank. Ta provozuje 35 poboček, otevře novou v pražském obchodním centru Arkády, zároveň ale plánuje uzavřít pobočku v Táboře. Podle Vladimíra Komjatiho, tiskového mluvčí Air Bank, odpovídá současný počet poboček dlouhodobému cíli a banka pouze hledá nejvhodnější lokality.
V únoru také oznámila vstup na trh nová Trinity Bank (bývalý Moravský peněžní ústav), která chce mít do roku 2020 šest poboček a další růst svých poradenských kanceláří plánuje v tomto roce také finanční poradenská společnost Partners. Nyní jich má 80, plán na letošní rok počítá s dosažením stovky.
Článek je převzat z týdeníku MaM se svolením jeho redakce.
Bohuslav Bohuněk
Související články
- Zájem o nákupní parky roste
- Obchodní centra mění strategii
- Česko má už přes milion „čtverců“ nákupních parků
- Na český trh vstoupilo 25 nových značek
- „Retail“ v proměnách doby
- Výnosy prémiového „retailu“ a „industriálu“ se vyrovnávají
- Na český trh loni vstoupilo 22 nových značek
- Obliba nákupů přes internet nepřetržitě roste
- Petr Palička, Penta: S potížemi musíme počítat
- NSZ: novela může vyvolat zmatky