Brno: nové nádraží bez „podzemky“?
Vláda vzala na vědomí materiál ministerstva dopravy o přesunu hlavního nádraží v Brně k řece Svratce za desítky miliard korun. Materiál ovšem nepočítá se stavbou podzemní dráhy podobné metru, což vadí brněnské radnici. Město chce, aby vláda rozhodnutí ministerstva odmítla a dráha se stavěla současně s nádražím. Podzemní železnice, takzvaný diametr, má pomoci k napojení nádraží na MHD. O stavbě nového nádraží v Brně se mluví už 90 let a pro město jde o naléhavou a citlivou otázku. Nynější nádraží v Brně kapacitně nestačí provozu. Rozhodovalo se o výstavbě v centru pod Petrovem nedaleko současného nádraží, nebo odsunu o kilometr k řece Svratce. Jihomoravský kraj i Brno a někteří odborníci podpořili odsun. Lidé naopak ve dvou referendech žádali stavbu pod Petrovem, pro nízkou účast ale referenda nebyla platná. Materiál, který měla na stole vláda, počítá s odsunem.
Variantu ministerstva dopravy, která nepočítá se stavbou podzemní dráhy, kritizovali brněnští politici – podle nich bez podzemní železnice město nezvládne přepravovat cestující z MHD na odsunuté nádraží a zpět. Současná kapacita tramvají je totiž na maximu. Brno chce proto požádat vládu, aby návrh přesunu nádraží bez dráhy přehodnotila. Příští týden po návratu primátora Petra Vokřála z ANO z dovolené kvůli tomu mimořádně zasedne městská rada. Má se shodnout na textu pro ministerstvo dopravy a vládu.
ČTK
Související články
- Brno: o projekt nového nádraží bude soutěžit 12 ateliérů
- Brno: začala soutěž na autora hlavního nádraží
- Brno: nová čtvrť u „nového“ nádraží
- Brno: termín přesunu nádraží stále nejistý
- Brno: komise MD doporučila nádraží přesunout
- Brno: odsun nádraží může získat územní rozhodnutí
- Brno: přesun nádraží k řece?
- Brno: nejpřijatelnější je nové nádraží pod Petrovem
- Brno: průzkum veřejného mínění k nádraží
- Brno: 57 návrhů podoby Jižního centra